Време е за смяна на летните гуми със зимни, както и за сервизно обслужване на автомобила преди настъпването на зимата, казва автомобилният състезател Стефан Георгиев. Външната температура оказва сериозно влияние върху характеристиките на гумите и това се отразява най-вече в сцеплението. При трайно понижение на среднодневните температури под 5–7 градуса е задължително да сменим летните гуми със зимни. Това важи с особена сила за водачите, които пътуват често на дълъг път. За производството на летни и зимни гуми се използват различни каучукови смеси. При ниски температури гумите с летни характеристики губят своята еластичност, което понижава значително тяхното сцепление с настилката и увеличава спирачния път. Зимните гуми са значително по-меки, запазват своята еластичност при мокри настилки и на доста по-ниски температури, което осигурява необходимото сцепление на протектора с пътното покритие. Важно е да се знае, че ако поставим само предни зимни гуми, а оставим летен комплект отзад, разликата в коефициента на триене между двата моста и пътя е толкова голяма, че при експлоатация води до често и неконтролируемо „занасяне“. Стефан Георгиев съветва на всички колела на автомобила да бъдат монтирани гуми с еднаква сезонност, желателно – от един модел.
Не подминавайте ролята и на налягането. То трябва да е съобразено с препоръките на производителя на вашия автомобил и варира между 2 и 2.5 атмосфери. В противен случай колата ще харчи повече гориво и няма да е максимално стабилна на пътя. „Всесезонните“ гуми са компромисно решение. Могат да се използват при средни зимни температури до около 0 градуса по Целзий, по добре почистени пътища, но не и при тежки пътни условия. Преди зимата колата има нужда от комплексно обслужване в сервиз – замерване на антифриза, смяна на лятната течност за чистачки със зимна. Не забравяйте, че гумите са елемент на безопасността на автомобила и че икономията от тях може да струва много скъпо. Според експерта, срокът на годност на гумите не може да се определи. Няма значение кога са произведени. Гумите стареят, дори когато не са в експлоатация, или когато се използват рядко. Факторите, които им влияят, са околна температура, поддръжка, условия на съхранение и употреба, товар, скорост, налягане, дори и стилът на шофиране. Проверявайте ги за стареене – напукване на каучука на външния протектор, раменните части и областта на борда, както и деформации. Прекаленото стареене на гумите може да доведе до загуба на сцепление. Препоръчително е да се наглежда и резервната гума. След пет или повече години в експлоатация гумите трябва да минават през основен преглед. А ако не са сменяни от 10 години, считано от датата на производство, специалистите препоръчват да бъдат сменени с нови, дори ако изглеждат използваеми и неизносени. НБП, Дима ТОНЕВА