Почивайте поне 10 минути на всеки 100 км, съветва Красимир КОСТОВ, гл. инспектор в Главна дирекция „Национална полиция“ на МВР, отдел „Пътна полиция“
През летните месеци от юни до септември през миналата година са станали 2701 произшествия, което е 40% от всички настъпили произшествия. Загиналите са 253 души – 42% от всички убити. Ранените са 3306, съобщи за НБП статистиката на МВР Красимир Костов, гл. инспектор в Главна дирекция „Национална полиция“ на МВР, отдел „Пътна полиция“. Навлязохме в най-опасния период от годината за пътно-транспортни произшествия. Важна причина за тях е влиянието на високите дневни температури и връзката им с умората и преумората. Ваканционният начин на живот предполага по-малко спане, нощни купони, малко сън.
Умората се отразява, особено на заетите с професионално управление на автомобили, на хората от хотелиерския бизнес
които работят почти денонощно без почивка. Климатикът в автомобила не е гаранция за поддържане на остро внимание у водача. Ярката слънчева светлина, напрежението от отблясъци и крайпътни обекти и автомобили води до умора и шофьорът в един момент се оказва заспал с отворени очи. Той гледа, но не вижда, обяснява Красимир Костов. Подценяването на умората е основен фактор за произшествия, а
в нощните часове още по-рязко се засилва
това явление, допълва той. Потегляйте на дълъг път, само когато сте отлично отпочинали. Ако имате съмнение, че не сте в кондиция, не тръгвайте, отложете пътуването. Освежете се, поспете. На дълъг път спирайте по-често за почивка, на всеки 100 км поне по 10 минути, раздвижете се и тогава продължете. Не си определяйте точен час за връщане, съветва експертът. Друга особеност, която се засилва през последните 2 години, е движението на мотоциклети и мотопеди през летните месеци.
Закупуват се нерегистрирани мотоциклети от младежи без правоспособност
Те често са с неизправности, водачите не слагат каски, нямат защитни облекла, позволяват си демонстрации и нарушения. По-голямата част от загиналите при катастрофи с мотоциклети са тъкмо свързани с неправоспособност, високи скорости, рискови маневри. Често произшествията стават, когато други участници в движението започват да правят маневри. Те виждат мотоциклетиста като точка, но той се движи с голяма скорост и за отрицателно време пристига до автомобила. Мотоклубове
лансират предупреждението „Помни, че си невидим“
т.е., че моторът е слабозабележим за другите участници в движението поради малката си маса и големите скорости. Анализът в МВР показва, че не само пътищата към морето са опасни през лятото. А и пътища втори, трети клас и общински. За петте месеца на тази година са загинали 66 души, а ранените са 521.
Над 64% от всички убити през първите 5 месеца на годината са на пътища втори, трети клас и общински
обяснява Костов. Интензивността там не е висока, но не е и малка, а по тях си позволяват да се движат неправоспособни водачи, употребили алкохол и др. Тези пътища в по-голямата си част не са с добра сигнализация и маркировка. Особено в нощните часове се губи управление и се излиза извън очертанието на пътя. От
неправилно изпреварване и навлизане в насрещното движение
през миналогодишните летни месеци са станали 137 катастрофи с 27 убити и 214 ранени. Убитите от водачи, употребили алкохол, представляват 5.4% от всички загинали, което е повече, отколкото през останалата част на годината. Твърде много са произшествията и когато е отнето предимството на пешеходец. Това най-вече става на кръстовища, когато водачите не са отдали предимство – 276 катастрофи, с 15 загинали и 293 ранени. Напоследък тези инциденти се увеличават, което показва
агресивно поведение на шофьорите в населеното място
18% от всички загинали в страната са пешеходци, припомня гл. инспектор Костов. В периода юни-септември м. г. по вина на млади хора на възраст 18-35 години са станали 1220 произшествия с 90 убити и 1366 ранени. От тях 398 са самостоятелно преобръщане на МПС, блъскане в крайпътно съоръжение, дървета. Общо за страната процентът на загиналите при такива произшествия – без участие на други превозни средства, е 40%, което е твърде много. Предположенията за причините са за невнимателно или полузаспало каране,
отклоняване на вниманието в разговори с пътници
или предмети в купето, обяснява Красимир Костов. През лятната ваканция опасностите са много и за децата. Статистиката за лято 2012 сочи 12 загинали деца, което е 46% от общо загиналите през годината деца и юноши. Ранените са 433, 43% от общо ранените деца. НБП, Дима ТОНЕВА