Трябва да се стимулира интересът на дамите към изучаването на финанси и бизнес, но и да се насърчава образованието на младите момичета по наука, технологии, инженерство и математика
През последните години делът на жените-предприемачи в България се увеличава. По данни на НСИ над 30% от предприемачите у нас са дами. Дали обаче университетското образование е адекватно на тази повишаваща се тенденция, дискутираха на кръгла маса за жени-предприемачи на 19 януари в БТПП. Форумът на тема „Създават ли университетите възможности за развитие на женско предприемачество в България?“ бе организиран от „Съвет по предприемачество и стартъп“ към БТПП, Бизнес лейди клуб „Женско предприемачество“ и „Предприемачи БГ“, в партньорство с Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП), Столична община.
В дискусията се включиха успешни бизнес дами от България с лична мисия да споделят опит и да провокират все повече представителки на нежния пол да поемат рискове и да развиват собствен бизнес у нас. Във форума участваха представители на УНСС, ВУЗФ, СУ „Св. Кл. Охридски“, както и на други водещи образователни институции, синдикати и представители на бизнеса.
Дискусията откри Цветан Симеонов, председател на УС на БТПП. Той приветства участниците във форума и изрази безрезервната подкрепа на институцията за дейността на „Съвет по предприемачество и стартъп“, като подчерта, че лична неговата кауза е въвеждането на предприемачеството като редовен предмет още в най-ранна ученическа възраст.
Наскоро изнесени данни на ЕК за Централна и Източна Европа показват, че само около 1% от инвестициите в бизнес през 2020 година са направени в компании, основани от жени. 5% от стартиращите предприятия със смесено участие между мъже и жени са получили финансиране, докато над 93% от инвестираните финансовите средства са отишли при стартъпи на мъже-предприемачи. С тези данни форумът бе открит от модератора на дискусията Виктория Караабова-Стоянова, съпредседател на „Съвет по предприемачество и стартъп“ към БТПП, предприемач с над 20-годишна бизнес кариера.
Искам в България да има още повече успешни жени-предприемачи. Те да не пропиляват талантите си, а да могат да се развиват и да печелят, сподели Гена Събева, член на ИС на БТПП и съпредседател на „Съвет по предприемачество и стартъп“ към БТПП. Срещам много жени, които имат силно желание да стартират свой бизнес, но нещо ги спира – те самите не са сигурни какво точно е то. Затова в този момент е подходящо някой да те хване за ръка и да ти каже, че можеш да постигнеш всичко – без ограничения и без опасения, допълни Гена Събева.
Всяко поколение носи своето време. Днес нашите ученици са много по-прагматични от преди. Желанието за професии в областта на предприемачеството и бизнеса не са им чужди, заяви Янка Такева, председател на СБУ. В тази връзка изключително важни са срещите на живо на ученици, студенти, на младите хора още от най-ранна възраст с успешни представители на успешни бизнеси. Личният пример е най-важен, допълни Такева. Според нея и за щастие, около 60% от завършващите у нас ученици виждат своето бъдещо развитие именно в България. Тя подчерта, че тази тенденция трябва да се използва и да се наблегне още повече на изучаването на предприемачество от I до XII клас, за да могат учениците да излизат подготвени предприемачи.
Във ВУЗФ наша цел е студентите ни да излязат с работещи фирми. Дипломните им работи са всъщност техните бизнес проекти, заяви доц. д-р Радостин Вазов, зам.-ректор на висшето училище по застраховане и финанси. 80% от студентите на университета след завършването на академичното си обучение регистрират фирми, а 4 години по-късно около 20% от тези фирми все още активно оперират на пазара. Това е добър показател, като се имат предвид статистическите данни, че над 90% от новосъздадените фирми фалират през първите 3 години от създаването си, допълни доц. Вазов.
Доц. д-р Костадин Коларов, директор на Института по предприемачество на УНСС, сподели опит от зората на демокрацията. Той разказа за проект по преквалификация на трайно безработни жени от градовете Перник и Радомир. След обучението близо 1/3 от тях са стартирали собствен бизнес, а останалите са повишили своята финансова грамотност и са намерили реализация на трудовия пазар. С това интересно наблюдение доц. Коларов подкрепи констатацията, че именно целенасоченото бизнес образование създава условия за успешни бизнес начинания.
Д-р Мария Василска, гл. асистент в Катедра „Предприемачество“ в Бизнес факултета на УНСС, уточни, че момчетата се възпитават да опитват, а момичетата – да са перфектни. Наблюденията сочат, че жените са по-предпазливи от мъжете, но това е преодолимо с правилна социализация и обучение.
В днешно време, когато става дума за бизнес, никой не се интересува дали си мъж или жена, а дали си точен и надежден партньор, инвеститор, коментира Антоанета Попова, предприемач и собственик на Petroleum. Като една от основните пречки пред устойчивостта на младите фирми тя посочи липсата на финансова грамотност. Мисля, че жените не правят бизнес, защото им липсват увереност и хоризонт… Не от всеки става предприемач, но много важна е активната връзка и обмен между бизнеса и университетите, допълни Попова.
В дискусията участва още проф. Христо Кафтанджиев от СУ „Св. Кл. Охридски“, преподавател по „Маркетингови комуникации“ в университети в България, Холандия, Русия, Португалия. Той подчерта, че за разлика от други сектори феминизацията в рекламната и творческите индустрии е изключително силна. Дори все по-често дами застават начело на творчески отдели, което до неотдавна се смяташе за изключение, коментира проф. Кафтанджиев.
Предприемачеството е настройка на ума. Правенето на пари и предприемачество не е едно и също нещо, но понякога това трудно се проумява, сподели маркетологът Радослав Благоев, автор на книги и програми за обучение. На форума той представи бизнес игри, чиято основна насоченост е обучение чрез преживяване.
Участниците в дискусията се обединиха около идеята, че трябва да се стимулира интересът на жените към изучаването на финанси и бизнес, както и създаването на предпоставки за разкриване на таланти, стимулирането на бизнес иновации. Това се ще получи, когато все повече жени се вдъхновят да придобиват увереност, да стават инвеститори, „бизнес ангели“ и собственици на инвестиционни фондове. Разликата между женското и мъжкото предприемачество е, че при жените емпатията и грижата към хората е водеща. Жените търсят баланс между фокусирането върху бизнеса и личния живот. По-склонни са да подценяват себе си, продуктите, които създават, и компаниите, които управляват.
Недостигът на участието на дами на високи управленски нива и като собственици на проспериращи компании, трябва да се компенсира като се започне с активно образование и насърчаване на младите момичета да изучават както бизнес науки, така и наука, технологии, инженерство и математика, или т. нар. STEM обучение. Необходимо е повече жени да влязат в тези сектори, защото там са водещите индустрии, които създават голям финансов ресурс и които акумулират разгръщането на големи предприемачески идеи.
На нетуъркинга след дискусията, в неформална обстановка, участниците в кръглата маса получиха допълнителна информация за стартиращата след дни Национална менторска програма за жени-предприемачи 2022, която се организира от „Бизнес лейди клуб“, „Предприемачи БГ“, в партньорство с БТПП и „Съвет по предприемачество и стартъп“ към БТПП.
Още интересни данни – очаквайте в новия брой на вестник „Национална бизнес поща“.
NBP.bg, Радослава РАШЕВА