
ЕС етикетът за гуми е единствената унифицирана и следователно сравнима идентификация за всички гуми. Потребителите могат да използват трите критерия – за сцепление с мокра настилка, шум от гумите и съпротивление при търкаляне, за да оценят по-добре всяка гума по отношение на безопасност, екологични аспекти и разход на гориво.
Подобно на етикетите за енергийна ефективност на ЕС, познати от електрическите уреди, етикетът за гуми класифицира ефективността на гумите по скала от A до E, например. ЕС очаква етикетирането на гуми за автомобили и камиони да намали емисиите на CO2 с около 10 милиона тона.
При сцепление с мокра настилка етикетът подчертава важен критерий за безопасност при шофиране. Разликата между гумите клас А и Е тук може да достигне до 30 процента, казва Кристиан Кох, експерт по гуми в Dekra. В най-добрата класификация на гумите (клас A), автомобил, спиращ от 80 км/ч, постига спирачен път, който е до 18 метра по-къс от превозно средство с гуми от клас E. Там, където вече е спрял автомобилът с гуми от клас A, другият все още се движи с 50 км/ч – със съответните последици от гледна точка на риска от ПТП.
Категорията за горивна ефективност и съпротивление при търкаляне е изцяло свързана с околната среда и разхода на гориво. С гуми, които са класифицирани в клас А по този критерий, превозното средство има предимство в потреблението до 7,5% в сравнение с гуми от клас Е. За автомобил със среден разход от 6,6 литра това означава спестяване до 0,5 литра на 100 километра.
Други пиктограми предоставят информация за годността на сняг и лед. Когато гумите са студени, налягането трябва да се коригира според стойностите на производителя, съветват експерти. Твърде ниското налягане води до високо съпротивление при търкаляне на всички гуми. Ако е значително по-ниско, това е за сметка на пробега и издръжливостта на конструкцията и може да доведе до разрушаване на гумата.
Етикетът на ЕС за гуми следва също така да създаде повече прозрачност по отношение на външния шум при търкаляне. Той показва стойността на шума в децибели и прави разлика между три класа от A до C. Най-тихите гуми (клас A) са с повече от три децибела (dB) под по-строгата гранична стойност на ЕС от 2016 г., гумите от клас B я изпълняват или лежат до три децибели по-долу. Гумите от клас C отговарят на текущото ограничение на шума. Ниво на звук, което е с десет децибела по-високо, се възприема като около два пъти по-силно.
NBP.bg