
– Г-н Николов, на 1 октомври в Стара Загора започна да функционира автоматична система за таксуване на пътниците. Нека припомним най-важното, което касае гражданите?
– Важно е хората, които използват градски транспорт, да знаят, че в града има три пункта за издаване и активиране на билетни продукти и абонаментни карти (намират се на следните адреси: бул. „Св. Патриарх Евтимий“ 81 (до Втора аптека), на бул. „Руски“ 1, както и в кв. „Железник“, на ул. „Загорка“ 1). На 10 спирки има поставени билетни машини за закупуване на билети и презареждане на абонаментни карти, които не са преференциални. Във всички 77 превозни средства също са монтирани апарати за закупуване на билети.
Стойността на градския билет е 1 лв. и е валиден за 1 пътуване, без право на прекачване. Има няколко вида абонаментни карти, като някои от тях са с опция прекачване в рамките на 60 мин. Предлагат се различни видове абонаментни карти като при някои от тях
цената на едно пътуване е 80 стотинки, в друг вариант – 64 стотинки
Възможностите са много и всеки клиент може да избере най-изгодното за себе си.
За учениците едно пътуване е 20 ст., като в случая Община Стара Загора компенсира общинското дружество „Тролейбусни и автобусни превози“ ЕООД със средства, предвидени в общинския бюджет.
По отношение на автоматичната система в градския транспорт, най-напред стартира и мобилното приложение за закупуване на билети, за всички потребители, които работят с мобилните си устройства. Това е голямо улеснение и за хората, които пристигат от други населени места.

– Какво сочи обратната Ви връзка за старта на новата система?
– При старта на автоматичната система имаше няколко проблема. Повечето бяха своевременно отстранени. Например, имаше неработещи валидатори в превозните средства, беше установено, че стационарните вендинг машини в някои превозни средства не издават билет. Имаше и случаи, в които билетите, издавани от стационарните машини, изписваха некоректна информация.
Като проблем беше изведена и липсата на информация на касовата бележка за линията и направлението, за което е закупена съответната карта. Работим върху отстраняването и на този проблем в момента.
Напълно естествено е при старта на такава система, която се изгражда за първи път, да има такива проблеми. Но те са отстраними.
Фирмата, с която работим, е надеждна и реагира веднага
Тя е в постоянен контакт с общинското дружество „Тролейбусни и автобусни превози“, както и с нашите експерти.
Припомням, че от началото на 2021 г. автоматичната система ще бъде единственият вариант за закупуване на билети и карти. Не е лесно да се приемат новите неща, особено от по-възрастното население. Вярвам, че тези, които ползват градския транспорт, ще успеят да се адаптират.
– През лятото имаше идея за увеличаване на цената на билетите за градския транспорт. Доколко е актуална все още тази тема?
– На този етап не мислим да повишаваме цената на превозните документи. Напротив, субсидираме дружеството с милион и половина от общинския бюджет, свързано с компенсирането на абонаментните карти за учениците и пенсионерите. Ако се налага, ще увеличим субсидиите, но ще запазим социалната ни политика.
Освен това, отново ще кажа, че има много ценови отстъпки, които се правят при закупуването на пакети от билети и електронни карти. Някои от цените падат под 1 лев, както вече споменах. За пенсионери над 80 години транспортът е безплатен за 1 линия. Сега въведохме използване на
безплатен транспорт и за пенсионери над 75 години, които са с минимални доходи
В това отношение социалната политика на община Стара Загора е категорична. Ние сме от малкото общини, които запазиха цените на билетите. Но пък имаме 100% модерен градски транспорт. Няма стари автобуси. Както знаете, предстои съвсем скоро да бъдат доставени новите електробуси. Обществената поръчка е в ход, до месец-два ще бъде избран изпълнител, който ще достави 33 електробуса. С това ще допринесем обществения транспорт да стане още по-привлекателен и екологичен.

– На 27 октомври се проведе дискусия по предварителния проект на Генералния план за организация на движението на община Стара Загора. Кое е най-важното в него?
– Генералния план за организация на движението е разработен за цялата територия на града. Той е свързан с безопасността на движението, с ефективното използване на пропускателната способност на изградената пътна мрежа, както и с удобството за всички участници в него. Досега имахме проекти за организации на движението, касаещи отделни части на града. Всички те ще влязат в новия генерален план.
Има и нови наредби, които са приети, с нови изисквания. Включително за маркировки, за уширения на автобусни спирки и други.
Ще бъде огледано и пътно-знаковото стопанство дали отговаря на действащите нормативи
Всичко това е обобщено и ще намери място в Генералния план за организация на движението.
Освен това, има и предложения от граждани за определени места в града. Например, свързани с организацията на движението в кв. „АПК“ и свързаността му с основния булевард „Св. Патриарх Евтимий“ и АМ „Тракия“, както и предложения за изграждане пешеходни пътеки, за улеснение на пешеходците.
Фирмата, която разработва настоящия Генерален план, е съставена от екип от много специалисти в различни направления. Имат богат опит, някои от тях за участвали при разработването на подобни планове в други европейски държави. От проведените срещи стана ясно, че имат много детайлен поглед върху града.
– Кога се очаква да влезе в сила Генералният план за организацията на движение?
– Предложенията, които ще дадат гражданите по време на общественото обсъждане, също ще бъдат обсъдени. След общественото обсъждане Генералният план за организацията на движение трябва да бъде приет от ЕСУТ. Процедура, която трябва да се спази. Но това е положително, защото още по-голям кръг от експерти ще се запознаят с него, ще изкажат мнение. След това Генералният план ще бъде одобрен и ще влезе към Общия устройствен план на община Стара Загора. Предполагам, че ще има и препоръки, които трябва да изпълним, след осигурено финансиране.
Надявам се до края на годината Генералният план за организацията на движение да бъде приет.
– Какви мерки бяха предприети през последните месеци, за да бъдат предотвратени предпоставки за инциденти в общината, както и други дейности, свързани с безопасността на движение?
– В града бяха поставени термопластични маркировки на няколко места, ще бъдат поставени и на други. Тяхната цел е да концентрират вниманието на водачите на МПС.
Работи се по осветлението на пешеходните пътеки в града
Освен това, пешеходните пътеки, които в момента се поставят, са тип шприц-пластик, който е с по-високи експлоатационни показатели и по-голямо сцепление. Стремежът ни е пешеходните пътеки да бъдат по-трайни.
В същото време в Генералния план за организация на движение ще бъде препоръчано изграждането на пешеходки пътеки и на нови места в града. .
– Какво сочи статистиката за сигналите, които гражданите подават на Горещия телефон на Община Стара Загора? Станаха ли старозагорци по-съвестни не само като реакция към нередности, но и самите те пазят ли повече града си?
– Най-често гражданите подават сигнали за неправилно паркирани автомобили, за силна музика и шум от заведения.
Имаме впечатление, че
намалява броят на хората, които не спазват изискванията и законите и наредбите
Смятам, че това се дължи и на добрата работа на контролните органи.
– През летните месеци бе създадена работна група за предлагане на конкретни мерки за намаляване на популацията на бездомни кучета в община Стара Загора. Нещо ново, което се обмисля в тази насока?
– Обсъдихме конкретни предложения, но те са свързани с осигуряване на средства от бюджета на Община Стара Загора за следващата година, като безплатно кастриране на животните. В новия приют има лаборатория, която предстои да бъде обзаведена. Ще бъде назначен и ветеринарен лекар, който ще извършва безплатна кастрация. Предвидено е също да се издадат и разяснителни брошури за гражданите. Но това е свързано със общинския бюджет за следващата година, така че в момента изчакваме, да за видим какви параметри ще бъдат заложени в тази насока.
– Г-н Николов, като зам.-кмет как бихте коментирал настоящата ситуация, свързана с пандемията COVID-19. Смятате ли, че е необходимо въвеждането на локални мерки? Как кризата се отрази на Вашата работа?
– Имаме кризисни щабове на областно и общинско ниво, които се съобразяват със заповедите на Министъра на здравеопазването, и препоръките на Кризисния щаб на национално ниво. Засега не се предвиждат такива. На този етап Стара Загора не е в пик на пандемията. Но виждаме какво става в Европа и по света. В България се разчита на самосъзнанието на хората. Дано намалее и броят на тези, които не вярват в съществуването на вируса. Говорят за световна и местна конспирация,
надявам се разумът да надделее
По отношение на работата ни, ситуацията с пандемията се отрази повече на бизнеса, отколкото на проектите и работата на общинската администрация. По-скоро по време на извънредното положение дружествата, които се занимават с транспортната дейност, имаха критични периоди. Тогава се наложи да направим корекции на транспортни схеми, намалихме курсове на автобуси и тролейбуси. Съобразихме се с техните искания.
– В тази връзка бе обявен конкурс за нов управител на „Тролейбусни и автобусни превози“ ЕООД? На какъв етап е процедурата?
– До 21 октомври бе крайният срок за подаване на заявления за участие в конкурса. Със заповед на кмета на Община Стара Загора са променени сроковете за етапите на конкурса, поради основателна невъзможност някои от членовете на комисията да присъстват на заседанието.
В комисията участват общински съветници и двама представители на общинска администрация. Надявам се да изберем човека, който да поеме управлението на дружеството.
NBP.bg, Радослава РАШЕВА