Най-много работа имат пътно-строителните фирми, казва инж. Петко Балабанов, председател на Камарата на строителите в България-Областно представителство Стара Загора
– Инж. Балабанов, как се развива строителният отрасъл в област Стара Загора?
– През последните 12 месеца се наблюдава ренесанс на предприемаческото строителство. Предприемачите се престрашиха, започнаха нови жилищни сгради. Ако проследим официалната статистика на община Стара Загора, строителните разрешения на нови жилищни сгради чувствително са се увеличили в сравнение с предходни години. Разбира се, това има своите обяснения. Лихвите по депозитите в банките са почти нулеви, на някои банки даже отрицателни, и хората предпочитат да вложат парите си в недвижим имот, който в годините не го лови нито инфлация, нито кризи, вместо парите им да стоят при отрицателни лихви в банките. Наблюдаваме и тенденция на увеличаване на депозитите. Тази година спестяванията на българите са нараснали с 2.5 милиарда лева.
Освен предприемаческото строителство,
хляб и развитие на строителите дава Националната програма за енергийна ефективност
на многофамилни жилищни блокове. В Стара Загора все повече жилищни сгради придобиват нов, европейски вид. Необясними за мен остават отрицателните коментари из медиите, защо никой не показва мнение на собственици, минали по тази програма, които вече живеят в обновени сгради. 95% от хората са доволни. Сградите са обновени, сметките за ток падат. Програмата е голямо перо, което ни дава хляб на нас, строителите и съм крайно учуден от негативните коментари и тенденцията за спирането й. Ние, като Камара на строителите, имахме среща с министър Николай Нанков и той обеща, че правителството ще направи всичко възможно програмата да продължи. Разбира се, не в тия мащаби и не по настоящата схема, т.е. държавата да финансира на 100% ремонтите. При всички положения ще има намаление на обемите и ще се изисква съфинансиране от собствениците, още от догодина.
– Какво се случва в промишленото строителство, в пътното?
– В промишленото строителство има плах ръст. Всяка фирма, на която й върви бизнеса, особено ако е свързана с износ, се стреми да разшири производството си, но отрицателно влияние оказва факторът работна ръка. Както ние страдаме от липса на квалифицирана работна ръка, така и във всички видове промишленост и дейности липсват квалифицирани работници и това спира добре развиващи се фирми да инвестират и разширяват своята дейност. Лесно ще внесеш машини, но тях някой трябва да ги управлява. Това е голям проблем. Някакъв лъч е приемане на предложението на френския президент Макрон за уеднаквяване на заплащането на командированите работници с работниците от съответната държава. Това ще възпре много фирми, които сега изнасят работна ръка в чужбина, защото ще ги задължи да се съобразяват с местното заплащане и доста хора ще се върнат. Очаквам да окаже благоприятно въздействие върху нашата икономика.
В момента
най-много работа имат пътно-строителните фирми
тези, които се занимават с пътно инфраструктурно строителство. Постоянно вървят търгове за нови лотове на АМ „Струма“, „Хемус“. Преди месец започна и дългоочакваният ремонт на пътя Стара Загора-Раднево, където инвестицията е около 32 милиона лева. Пътното строителство е добре.
– Очакванията Ви за отрасъла?
– Ние, строителите, първи усещаме настъпваща криза и сме първите, които усещаме излизането от кризата. При настъпване на криза първата работа на всяка фирма е да ореже инвестициите, да спре всякакви ремонти, а при подобряване на бизнес климата, на икономиката, всяка фирма прави поне някакъв ремонт и се обръща към строителите. За догодина официалните очаквания на правителството са заложени в бюджет 2018 – 3.9% ръст на икономиката, като реалният се очаква да е над 4%. С развитието на икономиката и при нас нещата ще вървят по-добре. Не трябва да забравяме и друг важен фактор – продължаване на европейските програми до 2020 г., свързани със строителството на пътни коридори, с подобряване на градската среда и т.н. По тези програми, включително и в Стара Загора, се изпълняват доста обекти. Основните са обновяване на площадното пространство пред Общината, обновяване на пешеходната зона по бул.“Цар Симеон Велики“ от ул. „Хаджи Димитър“ до бул. „Св. Патриарх Евтимий“, на значителна сума, общо 11 млн. лв. без ДДС.
Жалкото е, че ще се изпълняват от фирми, които не са от Стара Загора
Едната е бургаска, другата – софийска.
Друг голям обект е основният ремонт на парк „Аязмото“, където са предвидени над 8 млн. лв., но изпълнителят отново е чужда фирма.
Това е голям проблем. Стара Загора е строителен град, навремето преди демокрацията тук имаше 18 големи държавни строителни фирми. Всичко по-кадърно от там, до ниво технически ръководител, си направиха частни фирми и в момента в строителния регистър има регистрирани 238 строителни фирми. Ние сме на пето място в страната, пред нас са само София, Пловдив, Варна и Бургас.
Друг голям обект, които предстои да се изпълни по европейски програми, за над 5 млн. лв., е разширяването на моста над ЖП линиите по бул. „Св. Патр. Евтимий“. Сравнително голям обект е и основният ремонт на ЕГ „Ромен Ролан“ по програмата за енергийна ефективност, както и превръщането на Центъра по метрология в кв. „Лозенец“ в общински жилища.
За подобряване на градската среда в Стара Загора има предвидени 58.5 млн. лв.
– Интересно ли е строителството като бизнес за млади хора?
– За наша радост
има млади хора, които навлизат в строителния бизнес
лошото е, че съществува проблем с кадрите. Болшинството, повече от 80% от завършилите ПГСАГ „Лубор Байер“ в Стара Загора, не продължават тази професия, насочват се към други браншове, отиват да следват включително и медицина. В момента има голям глад не само за изпълнителски, но и за средни ръководни кадри. Почти няма строителни техници.
Обяснението е в тежките условия. Зимата сме на студ, лятото – на пек, работи се с ниско квалифицирана ръка. Макар заплащането да не е малко. Средното възнаграждение на строителните техници е около и над 1500 лв.
В Стара Загора има още едно професионално училище – ПГ по строителство и дървообработване „Инж. Недьо Ранчев“. То основно обучава оператори на дърводелски машини, има само 2 строителни специалности – „Облицовки и настилки“ и „Бояджии“, но нивото е доста ниско.
– Това ли е основният ви проблем?
– За мен най-голям проблем е основният критерий, който се залага в обществените поръчки и търговете – най-ниска цена. Не може с най-ниска цена фирмите да се развиват и да вървят напред.
С печалба 4-5% няма напредък
– Как КСБ помага на строителите?
– Преди две години КСБ основа във връзка с липсата на кадри собствена фирма – „Строителна квалификация“ ЕАД, с основна задача квалификация и повишаване на квалификацията на строителни работници. Имаме успешно проведени курсове в Българо-германския център за обучение на заварчици, след това на кофражисти. В момента много сериозно се обсъжда въпросът за внос на квалифицирани строителни работници от близки държави, в които България като член на ЕС е привлекателна дестинация – Македония, Молдова, Украйна. Особено важен е въпросът за бесарабските българи, които знаят и езика и са сравнително квалифицирани. Подобен успешен опит се проведе тази година в туризма и хотелиерите са доволни. Обсъждаме въпроса. Скоро от КСБ ще има делегация в Молдова, Украйна, Виетнам. По-старите строители си спомнят, че навремето тук се обучаваха и работеха много виетнамци. Бяха добри заварчици, монтажници, бояджии. Наред със стремежа на правителството да се върнат хората, които излязоха от България да работят на Запад, другата тенденция е да се внесат работници. Очаквам вноса още догодина.
НБП, Дима ТОНЕВА