Ръководители и политици по целия свят се притесняват за хаоса, който изкуственият интелект от следващо поколение ще нанесе на индустриите от финансите до здравеопазването. За сектора на игрите, който е на стойност 200 милиарда долара, революцията вече е започнала.
От Сан Франциско до Токио и Хонконг множеството компании, които управляват сферата на цифровите развлечения, реагират на десетилетията на нарастващи разходи и застой на цените, като трескаво приемат и разработват нови инструменти на изкуствения интелект. Стотици хиляди работни места са застрашени. И все пак лидери на компании и шефове на студия заявиха пред Bloomberg News, че промените, макар и неизбежни и болезнени, могат да дадат възможност на по-малките студия, да стимулират креативността и в крайна сметка да бъдат от полза за геймърите по целия свят.
Ръководителят на едно от големите японски студия се подготвя за бъдеще, в което половината от програмистите и дизайнерите на компанията му ще бъдат ненужни до пет години. В листнатата в Хонконг Gala Sports ръководителите спряха изследователски проекти, които не са свързани с изкуствен интелект, принудиха ръководителите на отдели да изучават машинно обучение и предложиха възнаграждения от 7000 долара за нови идеи за изкуствен интелект. Те се притесняват, че може би вече са закъснели.
„По принцип всяка седмица имаме чувството, че ще бъдем елиминирани“, казва Гала Технолоджи Холдинг ООД. 36-годишният главен изпълнителен директор Дзя Сяодун заяви пред Bloomberg News. „Въздействието на изкуствения интелект върху гейм индустрията през последните три-четири месеца може да бъде толкова драматично, колкото и промените през последните тридесет или четиридесет години.“
Индустрията на видеоигрите е сред първите, които ще усетят пълното въздействие на AI, защото тя е до голяма степен цифрова – кодирана на език, който може да се чете от AI, и създадена от софтуерни инженери, добре подготвени да използват, адаптират и подобряват новите компютърни инструменти. Преди OpenAI да завладее света с ChatGPT през ноември, тя използва Dota 2 на Valve Corp. като полигон за своите ботове.
Навлизането на изкуствения интелект предлага на индустрията рядък шанс да преработи бизнес модел, който в някои случаи е станал раздут и шаблонен – не по-различен от критиките, отправени към избягващия риск Холивуд днес. Разходите за производство на игри се покачват по-бързо от продажбите, като се съобщава, че неотдавнашните блокбъстъри The Last of Us Part II и Horizon Forbidden West са стрували на Sony Group Corp. по над 200 млн. долара и са изисквали години работа от стотици служители. Според анализатора на UBS Securities Кенджи Фукуяма инвестициите в пари и време за такива проекти могат да бъдат намалени наполовина с помощта на изкуствен интелект.
„Нищо не може да обърне, спре или забави настоящата тенденция на изкуствения интелект“, казва Масааки Фукуда, който е помагал за изграждането на PlayStation Network в Sony. Сега 48-годишният Фукуда е вицепрезидент на най-големия японски стартъп за изкуствен интелект Preferred Networks Inc. и вижда приливна вълна от промени в начина, по който се създава цифрово съдържание, а компанията му се е свързала със създател на аниме на име Crypko.
Илюстрациите на герои, които обикновено струват до 100 000 йени (720 долара) всяка, могат да бъдат получени от Crypko срещу фиксирана месечна такса от 4980 йени и търговски лиценз от 980 йени за изображение. Все още са необходими хора художници, които да довършат работата на изкуствения интелект, но компанията подобрява инструмента ежедневно и би трябвало да може да реши повечето несъвършенства в рамките на няколко години, казва Фукуда.
Според бившия продуцент на Touken Ranbu, Юта Ханазава, мащабите на търсенето на такова съдържание са се увеличили през годините, като за мобилни игри, чието производство преди 15 години е струвало около 40 млн. йени, сега са необходими минимум 500 млн. йени, най-вече заради графиките.
За 25-годишния ветеран в индустрията новите технологии са били достатъчно убедителни, за да създаде нова компания AI Works Inc., която да продава машинно нарисувани илюстрации за игри. Подобно на Crypko, тя се нуждае от човешка ръка, за да финализира продукта, но е много по-бърза и евтина от наемането на художник. Компанията вече е предоставила художествено оформление за няколко необявени проекта, като е таксувала половината от обичайната цена в бранша, казва той.
„AI е промяната в играта, която чаках“, казва 48-годишният Ханазава. Освобождавайки разработчиците от бремето на масовото производство на графики, той обещава да съживи цялата индустрия. „Издателите ще могат да поемат повече рискове, създателите ще могат отново да станат креативни, а потребителите в резултат на това ще могат да избират от много по-голямо разнообразие от игри.“
AI се превръща и в мощен вътрешен инструмент. Gala Sports използва публично достъпни услуги за изкуствен интелект – генераторите на изображения Stable Diffusion и Midjourney – за изграждане на вътрешни комплекти инструменти за визуализиране на реалистични 3D модели, като намалява разходите за задача, която преди това е отнемала две седмици и е достигала 200 000 юана (28 000 долара), когато е била възложена на външен изпълнител. Сега тя отнема само половин ден труд. Компанията разполага с екип, който се занимава с изграждането на допълнителни инструменти за подпомагане на кодирането, дизайна и дори обслужването на клиенти.
Недостатъкът на цялата тази автоматизация е съответната загуба на работни места. Ръководителите на индустрията, които отказват да говорят публично по този въпрос, очакват, че голяма част от работниците ще загубят работата си, която познават. „AI може в крайна сметка да заличи цели категории работни места в игрите, като например контрол на качеството, отстраняване на грешки, обслужване на клиенти или превод“, казва анализаторът на индустрията Серкан Тото.
Това бъдеще беше демонстрирано този месец, когато базираната в Токио компания Morikatron Inc. показа цяла игра, създадена от изкуствен интелект. Симулаторът на загадъчни убийства Red Ram използва Stable Diffusion и ChatGPT, за да генерира съдържанието си въз основа на подсказките на играча. „Това е игра, която би било невъзможно да се разработи без силата на AI, защото ще са ви необходими безкрайно много художествени и текстови активи“, каза основателят на компанията Юкихито Морикава. Четирима инженери са работили три месеца, за да я сглобят.
Цубаса Химено, озвучаващ актьор с многобройни участия в игри, заяви, че новата технология ще затрудни младите хора да започнат работа в този бизнес. „AI е чиста заплаха“, каза тя.
Джиро Иши, известен със създаването на Shibuya Scramble, очаква, че след едно-две десетилетия всеки ще може да създава свои собствени игри. Това е заплаха за модела „freemium“, възприет от игри като Dota 2 и Fortnite на Epic, които са безплатни за игра, но се таксуват за екстри в играта.
Повечето от тях виждат възможност. Йосуке Шиокава е работил и в двата края на спектъра, като бивш продуцент на хитовата игра за смартфони Fate/Grand Order на Sony, както и като основател на двегодишната Fahrenheit 213 Inc. Той започва да се занимава със създаването на изкуствен интелект за видеотрейлър, след което го използва като помощно средство за създаване на обекти и фонове в играта, добавяйки екстри, които неговият екип от четирима души преди това не би се сетил да опита поради ограничените ресурси. „Скоро стойността на игрите ще се определя от вашата креативност, а не от бюджета ви“, казва Шиокава.
Източник: https://www.bloombergtv.bg/