Целта е представяне и мултиплициране в българските образователни институции, домакин на Лабораторията за иновации е Второ основно училище „Петко Р. Славейков”-Стара Загора
Представители на десет изявени иновативни училища и множество експерти се събраха в Стара Загора на 16 април с цел изготвяне на методическо помагало за успешни иновативни практики, които да се мултиплицират в българските образователни институции. Представянето, структурирането и генерирането на идеи е съвместно между умове от академичните среди, висши учебни заведения и образователни институции. Домакин и организатор на техния форум, който ще продължи до 19 април, е Второ основно училище „П. Р. Славейков“, което е една от петте „Лаборатории за иновации“ 2023/2024 г. по Национална програма „Иновации в действие“. Училището е избрано от МОН в тематично направление „Позитивно образование и личностно развитие“.
При откриването стана ясно, че старозагорското училище трупа иновативен опит и изгражда работещи модели от успешни педагогически практики от 2017 г. В момента в него се обучават 787 деца и ученици в 33 паралелки и една подготвителна група. Училището е член на Асоциацията на Кеймбридж училищата и поддържа високо ниво на образователния процес. Негови възпитаници заемат призови места от национални олимпиади, участват в извънкласни форми – клубове по занимания по интереси, театрални и вокални групи, отбори по волейбол, футбол, баскетбол, шахмат, тенис на маса, бадминтон. Възпитаниците на Второ ОУ имат високи резултати от НВО и заемат челно място в област Стара Загора по успех. Високият професионализъм на учителите, съвременните методи за работа, правят училището едно от най-предпочитаните в града.
Във форума участваха проф. Галин Цоков – министър на образованието и науката, Наталия Михалевска – началник на кабинета на министъра, Илияна Славова – главен експерт в отдел „Училищна мрежа в страната“ към МОН, представители на Тракийския университет – проф. д-р Галя Кожухарова – декан на Педагогическия факултет на ТрУ, проф. Ани Златева от катедра “Информационни технологии, изобразително изкуство, чужди езици” към Педагогическия факултет на ТрУ, проф. Таня Танева, директор на ДИПКУ, представители на РУО-Стара Загора. Официални гости на старта на Лабораторията за иновации бяха Надежда Чакърова – зам.-кмет „Образование и младежки дейности” в община Стара Загора, Иванка Сотирова – обществен посредник на община Стара Загора, Станимира Димитрова – началник на общинския отдел „Образование и младежки дейности”, Бончо Григоров, председател на Постоянната комисия по образование, наука и защита правата на децата към Общински съвет-Стара Загора, представители на училищни и културни институции.
Дейностите на Лабораторията за иновации се реализират под научното ръководство на проф. д-р Румен Стаматов
преподавател в ПУ „Паисий Хилендарски” и автор на множество книги в полето на позитивната психология, проф. д-р Румяна Неминска, преподавател в ТрУ, доц. д-р Дончо Донев –преподавател в БСУ, инж. Ирина Мишкова-Йотова от ДИПКУ, Димитър Татарски.
Партньори по тематичното направление „Позитивно образование и личностно развитие“.
са 10 иновативни училища – СУ „Паисий Хилендарски”-с. Абланица, общ. Благоевград, което прилага сугестопедията и компютърно базираното оценяване като подходи за трансформиране на образованието, ОУ „Св.Климент Охридски”-Бургас, СУ „Гео Милев”-Варна, VII Средно училище „Найден Геров”-Варна, ПГ „Проф. д-р Асен Златаров”-Видин, СУ „Иван Вазов”-Вършец, ОУ „Неофит Рилски”-Габрово, СУ „Димитър Талев”-Добрич, ОУ „Тодор Каблешков”-Пловдив, XI СУ „Константин Константинов”-Сливен. Всички училища са с доказан опит в иновативните практики и потенциал за развиване и надграждане на работещи образователни модели.
Иновативните практики за сътрудничеството и обмяна на опит за надграждане на традиционната педагогическа парадигма са подкрепени и подпомогнати от МОН.
Изключително ми е приятно да съм тук, при откриване на тази Лаборатория за иновации, заяви министър проф. Галин Цоков. Това е третата лаборатория, която се открива през настоящата година и е надграждане на националната програма за иновативни училища, свързано на първо място с възможността за обмен на иновации. Не като споделяне на опит, а като възможност за съвместна работа на различни училища по отношение на структуриране и внедряване на конкретна иновация. Всяка лаборатория за иновации ще завърши с определен продукт, тук в Стара Загора – със създаване на методическо помагало по отношение на реализиране на иновация за позитивното образование и личностното развитие. На второ място, в рамките на тези лаборатории, започва свързване на професионалистите в рамките на нашата образователна система – учители, училищни директори, които работят съвместно, създават професионални учебни общности, които вече са транс институционални. Свързват училища от различни краища на България с обща идея по реализирането на определен тип иновация – нов момент в развитието на иновативната култура в българското образование. Иновативната култура се изгражда година след година, иновация след иновация. Важен резултат от нея е възможността за възприемането й от нашата образователна система. Затова лабораториите за иновации са изключително важни, подчерта министър Цоков. Надявам се
следващата година да се доразвият, да има и други теми,
свързани с училищни лаборатории за иновации, теми по отношение възможността за развитие и промяна в нашата училищно-образователна система. И петте теми в рамките на лабораториите за иновации са изключително важни, свързани с определени направления за промяна в образователната ни система. Моето предпочитание, което идва от професионалната ми работа през годините, е по посока на лабораторията във Второ основно училище в Стара Загора. Тя е изключително важна, защото тук става въпрос за нов подход – позитивното образование, свързано изключително с личностно ориентираната педагогика. Личностното развитие на децата и учениците трябва да бъде основна цел на образованието през XXI век, допълни министър Цоков.
Той припомни също, че Второ ОУ има спечелен клип за щастливо училище в конкурс, учреден от МОН. До голяма степен тази проблематика започна да навлиза в нашата система като конкретни иновации, които правят различни училища, каза проф. Цоков. Може би големият плюс на тази лаборатория тук е, че тя събира в себе си не само училища, директори, учители, които работят в проблематиката, но и колеги от академичната общност и НПО. Това е целта на лабораториите – да обединят експерти, да дадат различни гледни точки,
развитие и мултиплициране на определен добър и иновативен опит
Що се отнася до позитивното образование, обясни министър Цоков, това е много важен момент на промяна в нашата образователна система, защото съчетава идеята за високи постижения на учениците, но свързани с максимално личностно развитие на техните силни страни. До постигане на благополучие и щастие в тяхната среда – както за учениците, така и за учителите. Ако можем да ги виждаме навсякъде в нашата образователна система, това ще е нашата най-голяма награда за нас като професионалисти, подчерта той. От друга страна, позитивното образование не е само постигане на благополучие, то е свързано и с преодоляване на трудности. Това също е изключително важно за нашите ученици и учители – мотивирането, постигането на набелязаното в днешния ден. Не на последно място, според министър Цоков, позитивното образование дава и чувство за принадлежност, свързано е и с изграждане на добра позитивна организационна училищна култура. Което е важно за развитието на различните качества на съвременния ученик, и което училището днес търси като възможност за постигане. Да акцентираме върху силните страни на ученика и детето, призова той. Всяко дете има своята дарба и талант и ние можем да ги открием. Това е големият смисъл на лабораторията – да постигнем промяна в нашата образователна система. Защото позитивното образование е и възможност за развитие на силните страни на децата, на овладяване уменията за живот, на развитие на социално-емоционалните умения на децата, което е неделима част от позитивното образование. Само след седмица
България ще е домакин на един голям образователен форум-представяне на световния доклад
на Организацията за икономическо развитие и сътрудничество, който ще се представи онлайн от София, по отношение на изследване на социално-емоционални умения на децата в цял свят. Това е голямо признание за българската образователна система за търсене на възможности относно промяна на парадигмата на нашето образование. За това, образователната среда да бъде по-позитивна, по-подкрепяща. Ако можем да постигнем щастливи ученици и учители, в рамките на цялата образователна система, ще можем да променим българското образование, убеден е министърът на образованието.
В дух на признателност към работата на Лабораторията в Стара Загора г-н Цоков поднесе плакет на МОН на директора на Второ ОУ Милена Желязкова.
В обръщението си към участниците във форума зам.-кметът Надежда Чакърова нарече присъстващите съмишленици. Убедена съм, че динамичните времена, в които живеем, обуславят необходимостта от такъв нов тип модел в образованието, в който да търсим постиженията на децата в духа на емоционалната интелигентност и израстването, в духа на личностната подкрепа, която те трябва да получават, каза тя. Ние ще бъдем много щастливи да виждаме щастливи и усмихнати позитивни ученици. Убедена съм, че
продуктът, който е целта на лабораторията, на която домакинства Второ ОУ, ще бъде много ценен
с методологията и утвърждаването на пътна карта, по която да се върви за позитивно образование и личностно развитие, и ще даде резултати – бързо и успешно.
За мен е чест и огромна отговорност Второ ОУ „Петко Р.Славейков” да е едно от петте училища от страната, избрани от МОН за домакин по НП „Иновации в действие” за създаване на лаборатория за иновации в тематичното направление „Позитивно образование и личностно развитие“, сподели директорът на училището Милена Желязкова. Във времето на подготовка аз и екипът ни вложихме сили, енергия и ентусиазъм, за да може за представителите на десетте иновативни училища, които са сред нас, да създадем необходимата организация, програма, така че да бъдат спокойни, уверени, вдъхновени. Да имат възможност в екип, заедно, да обменят опит, практики, да създадат нови иновации, така че идеята, която си поставихме още в самото начало, да бъде реализирана. Нашата цел е издаване на методическо помагало за приложение на иновациите. Второ ОУ е иновативно училище от 2017 г., в момента в начален и прогимназиален етап тук се прилагат 6 иновации, каза още г-жа Желязкова. Радвам се за доверието, което ни е гласувано, постарали сме се с необходимия позитивизъм четирите дни от работа на Лабораторията за иновации да преминат успешно. Благодаря на експертите от РУО-Стара Загора за подкрепата и куража, благодаря на МОН за гласуваното доверие, за поощрението, благодаря и че на откриването днес тук лично са проф. Галин Цоков и г-жа Наталия Михалевска.
Вярвам, че през дните на Лабораторията ще имаме възможност
да вложим усилия, идеи, професионализъм, креативност
да съчетаем полезните моменти с приятни мигове в Стара Загора. Призовавам ви в свободното време да разгледате красивия ни град, да се запознаете с неговите забележителности и история, каза Милена Желязкова. Тя подари на проф. Цоков и на г-жа Наталия Михалевска материали за Лабораторията и символичния знак на Стара Загора.
Домакините от Второ ОУ отправиха музикален поздрав към участниците, който бе изпълнен от вокална група „Славейчета”. Те представиха училищния химн „Татковина”. Две талантливи сестри – Иванина и Катерина Деневи, зарадваха с изпълнения на народни песни.
Лабораторията за иновации е новаторска концепция, която създава работещо пространство за творческо мислене и за нови идеи. Програмата обхваща множество дейности, които ще се реализират в рамките на четирите дни. На 16 април бе представена пленарна презентация на проф. д-р Румен Стаматов и демонстрация на образователна стая на загадките от ас. инж. Ирина Мишкова-Йотова.
На 17 април във Второ ОУ ще бъде представен модел на обърната класна стая. Програмата продължава в РБ „Захарий Княжески” с представяне на урок по щастие. На 18 април работните срещи ще са отново в Регионалната библиотека, с дискусии в три панела – „Позитивна образователна среда”, с дискусионен водещ проф. д-р Румяна Неминска, „Мотивация за включване” с доц. д-р Дончо Донев, и „Личностно развитие” с дискусионни водещи Димитър Татарски и проф. д-р Румен Стаматов.
В последния ден на форума – 19 април, ще се систематизират идеите от трите панела и резултатите от съвместната работа по изготвяне на крайния продукт.
NBP.bg, Дима ТОНЕВА