42-годишният предприемач инж. Михаил Георгиев изгради зарядна станция за електромобили на тротоара пред офиса си в Стара Загора. Купих си електромобил – „Нисан Лийф“, и покрай необходимостта да го зареждам, реших да инсталирам и станцията, сподели за НБП инж. Георгиев. Тя е основно за собствено ползване, но поне докато не са станали масови електромобилите в Стара Загора, може да се ползва от всеки, допълва той. И уточнява – за сметка на нашата фирма („Енергоконсулт“ ЕООД – б.а.). Целта е да популяризираме електромобилите, които към момента в Стара Загора са единици. Инж. Георгиев с усмивка казва, че не е дилър на електромобили. Но бизнесът му е свързан с опазването на околната среда – работи в сферата на развитие на проекти за вятърни електроцентрали и може би му „приляга“ да кара еко автомобил.
Старозагорецът разказва, че когато тръгнал да изпълнява процедурните изисквания по изграждането на станцията на тротоара, го попитали защо не я направи в гаража си. Отговорът е, че той просто няма гараж. Освен това, добре знае предимствата, но и недостатъците на новото си возило. На първо място като плюс е цената на горивото – едно зареждане на батерията на колата на дневна тарифа е около 5 лв., а на нощна – 2.50 лв., следва фактът, че електромобилът няма разходи за консумативи – масла, филтри, антифриз и т.н, които са задължителни за бензиновите и дизелови автомобили. Не на последно място – че не замърсява околната среда.
Недостатък е липсата на зарядни станции и че с едно зареждане електромобилът може да измине немного километри. В случая – пробегът на „Нисан“-а на инж. Георгиев е едва 140 км. Това ограничава ползването му за пътуване на дълги разстояния. Разбира се, всеки електромобил може да бъде зареден с електричество в обикновен шуко-контакт, но това отнема много време. На трифазната станция пред офиса на ул. „Иван Мирчев“ 8 в Стара Загора пълното зареждане на 24-киловатчасовата батерия изисква около пет часа. В обикновения контакт пълното зареждане ще отнеме около 20 часа, което е доста време.
Европейската комисия има съдебно дело срещу България за чистота на атмосферния въздух, който основно се замърсява от автомобилите, споделя старозагореца. Електромобилите са един от начините за решаване на проблема. И допълва – в бъдеще светът ще изглежда така.
Според експерти, експлоатация в продължение на 6 години на подобен автомобил при ежемесечен пробег от около 1000 км води до икономия от над 10 000 лв. в сравнение с експлоатацията на подобен автомобил с бензинов двигател. С моделът си „Лийф“ от „Нисан“ са сред пионерите в производство на масов електромобил. Тяхното първо в света достъпно електрическо превозно средство с нулеви емисии на вредни вещества е с батерии, разположени по пода на отделни акумулаторни клетки, с един електрически мотор и съответното оборудване, разположени над предната ос на автомобила, и заемат около половината от обема на редовия двигател. Моделът е снабден с двигател с мощност от 80 кВт и може да пътува без презареждане до 140 км, като максималната му скорост е 160 км/ч.
НБП, Дима ТОНЕВА