Хиляди наводнени автомобили от Западна и Централна Европа най-вероятно ще се появят на пазара на употребявани автомобили у нас. Специалистите в секънд хенда ще изсушат и изперат отлично колите, ще им направят лек ремонт и подмяна на най-видимите пострадали елементи. Но това не е гаранция, че покупката ще бъде успешна за новия собственик. Специалисти от оторизирани сервизи предупреждават – кола, натопена изцяло или частично във вода, ще се троши по-бързи и лесно, а има и опасност от самозапалване. Ако не сте експерт, не купувайте, съветва Валери Богданов, управител на автоморга и автосервиз „Алекс“-Стара Загора. Тествайте автомобила със специалист, който да диагностицира компютърно набелязаното возило. Елементарните признаци за „удавена“ кола са следи от мухъл и влага под стелките и наличието на ръжда по спирачните апарати. В подобен случай се гответе за ремонт, който никак не е евтин, обяснява Богданов. От водата може да е пострадал и двигателят, допълва той. Това, че колата е била във „воден режим“, не може да се види или установи от кратък и повърхностен оглед. Ако имате малко по-чувствителен нос, може би ще го установите по миризмата. Специалистите съветват по-сериозно мирисане в салона, за да се усети типичната за подобни случаи миризма на блато. Трябва да се търсят следи от плесен, влага и нетипична ръжда, които сочат, че колата се е „опитвала“ да плува. Най-често при наводнението отказва електрониката, която на повечето коли е много скъпо удоволствие. В случай, че тя показва явни дефекти на 50%, очаквайте още толкова скрити. Няколко месеца след покупката по-тънките елвръзки вероятно ще се окислят и електрониката ще започне да отказва тотално. Смяната е не само скъпа, но и е много сложна. Тествайте колата чрез стъклата. Затворете ги плътно, паркирайте колата на сянка. Наблюдавайте за изпотяване. Ако има и търговецът започне да ви убеждава, че причината е във филтъра на купето, не му вярвайте. На наводняваните коли стъклата им се изпотяват в продължение на 1 година, казват експерти. Добър вариант за преглед е и договорът на колата за внос. Ако колата е нов внос и е пристигнала у нас от Австрия, Германия или Чехия, и то след средата на месец май, бъдете особено внимателни! Най-добрият съвет е да си купите кола, която не се е запознавала отблизо с водата. Може да рискувате, единствено ако сте специалист и сте наясно с проблемите, казва Валери Богданов. НБП, Дима ТОНЕВА