Детска градина N 8 „Българче“ в Стара Загора завърши втората мобилност от проекта „Играя, творя, уча в детската градина“, който се осъществява по европейска програма Еразъм+, Ключова дейност 1, Образователна мобилност, сектор „Училищно образование, Образование за възрастни“. Обучителният курс бе на тема „Най-доброто за учителите в предучилищна възраст“ и се проведе от Еразмус Лернинг Академия в Болония, Италия. В него участваха директорът на детска градина „Българче“ Даниела Михова и двама учители.
Те споделиха основни акценти от проведенето обучение. Сред тях са: запознаване с новите тенденции и най-ефективни подходи в ранното детство и предучилищното образование; запознаване с ключови принципи на метода Монтесори и подхода Реджо Емилия; откриване ползите от вграждането на природата и биологичното разнообразие в предучилищните дейности; проектиране и подготвяне интерактивни учебни дейности за неформално образование и усвояване на умения за тиймбилдинг дейности.
По време на обучението, получихме знания за учението на Колп, уточниха още от екипа на детската градина. В него са включени следните принципи:
Неформалното обучение – Как да насърчим независимостта, креативността и критичното мислене на децата чрез неформално преживяване, учене и изпълнение на говорни и ролеви игри, неформални дейности за укрепване работа в екип, ефективно сътрудничество и съдействие.
Въведение в метода Монтесори: „Помогни ми, за да се справя сам“. Опознаване на света чрез експериментални игри и занимания, за да стимулират творчеството и социалното развитие на децата в ранните години.
Учене сред природата – Основни принципи на обучението на открито и учене сред природата. Безопасно планиране и извършване на дейности на открито.
Подходът „Реджо Емилия“ представлява обучение чрез преживяване в дейността, движение, слушане и наблюдение. Този подход залага на следните принципи: децата да контролират сами насоките на своето обучение; децата да се учат чрез сетивни усещания – допир, движение, слушане и говорене; децата да имат възможност да изразяват себе си.
Обучението се осъществява чрез логически задачи, игри за сензорика и ориентиране, игри за памет, концентрация и ориентация.
Най-голям интерес за нас предизвика посещението на италианската детска градина Natural mente bambini, където почерпихме опит и практика за образователни дейности на открито с деца от различни възрасти. Запознахме се с интерактивни учебни игри и дейности за стимулиране на творчеството и социалното развитие на децата в предучилищна възраст. Там в естествена природна среда децата, под напътствието на учителя, практикуват вдъхновяващи образователни дейности на открито. Рисуват с природни материали, опознават природата, дърветата, цветя и животните, грижат се за тях. Затова мотото на детската градина е: „Щастливо детство в естествена, природна среда“, споделят от екипа на ДГ „Българче“.
За нас беше чест да посетим Болоня и най-стария университет в света, който през 1119 г. създават българи, на мястото на къщата на Булгаро де Булгарис, наречен Златоуст, начетен юрист и преподавател. Площадът пред къщата му се нарича и до днес „Площад на българина“. На мястото на къщата е основан „Университато Булгаро“.
Болоня се намира в Емилия-Романя, регион на Северна Италия. Градът е една от 9-те провинции на региона и е негова столица. Болоня е известна със своите аркади и много кули. Участниците в обучението имат възможност да се запознаят с културните и историческите забележителности на града и региона.
Споделяйки нашия опит и обменяйки най-добри практики за предучилищно образование с учители, идващи от Европа, се завърнахме щастливи и удовлетворени. Гордеем се и с европейски сертификат и Europass Mobility за участниците в мобилността, казват още от екипа на старозагорската детска градина.
NBP.bg
ГАЛЕРИЯ: