Планът за възстановяване и устойчивост залага на стратегия за реформи, които трябва да се случат в страната, за да може да получим финансиране за възстановяване от кризата, причинена от COVID-19. Но при самото изпълнение на Плана, и ако социално-икономическата ситуация го налага, в него могат да бъдат внасяни промени. Това заяви в Стара Загора Цветелина Пенкова от Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите в Европейския парламент и член на Комисията по промишленост, изследвания и енергетика в ЕП.
Тя бе в града на липите с втората част на организираната от нея инициатива „Когато младите говорят…#EUphoria“. На срещата бяха дискутирани перспективите пред българската енергетика и социалното измерение на енергийния преход. Заедно с водача на листата на „БСП за България“ за Старозагорска област Георги Гьоков, представители на Младежкото обединение в БСП-Стара Загора и на енергийния бранш, бяха обсъдени най-важните акценти за развитието на енергийния сектор, според параметрите на „Зелената сделка“.
За да бъдат отпуснати първоначалните средства на България, трябваше да има ясна стратегия за реформи и именно това представлява самият План за възстановяване и устойчивост, който бе внесен в Европейската комисия. Основните изисквания, на които Планът трябваше да отговаря, е, че 37% от заложените средства, трябваше да са насочени към зелени проекти, и около 20% – насочени към иновации и технологии. Щом отговаряме на тези условия, очаква се на страната ни да бъде отпуснат първият транш за подпомагане и финансиране, допълни пред журналисти Цветелина Пенкова.
Когато говорим за енергетика, трябва да гледаме в хоризонт от минимум 20 години напред. Необходимо е държавните власти в партньорство с експертите и работещите в комплекса „Марица изток“ да разговарят и заедно да преценят какво и кога ще се прави. Трябва да има яснота дали ще има намаляване на мощности и с какво ще бъдат заменени те, както и какво препитание ще бъде осигурено на хората, чиито работни места ще са повлияни от трансформацията. В момента все още се говори само за предварителни срокове за намаляване на мощностите. Никой в Брюксел не казва, че трябва да затворим нашите въглищните централи на определена дата, няма такова изискване. България има пълни шансове да преговаря, но трябва да има ясна посока и стратегия, да се знае какви ангажименти са приели и какви документи са подписали предходните правителства. Докато не е ясна тази информация няма как да изградим обща държавна стратегия, а липсата на такава допълнително утежнява възможността за преговори, коментира още евродепутатът.
Предприятията от комплекса „Марица изток“ трябва да имат широк хоризонт, за да се справят с предизвикателствата и да могат да планират как да се отнесат и към хората, и към мощностите, които управляват. Важно е да се знае и какви биха били алтернативните инвестиции в нови производства в Стара Загора, откъде да започне икономическият рестарт и трансформацията. По време на дискусията в Стара Загора се обединихме около идеята, че е нужна общоевропейска политика, за да можем да си гарантираме конкурентност, както на българския пазар, така и на европейския и на световния пазар. В същото време не трябва да забравяме, че и Европа има добавена стойност да инвестира в България, за да може заедно да вървим напред. В срещата ни се отличи и друг важен приоритет – образованието, като ключова сфера, в която трябва да се положат повече усилия, за да постигнем необходимото в икономически аспект, допълни Пенкова.
Според нея, внасянето на Плана за възстановяване и устойчивост в ЕК, не е закъсняло. Вариантът, който бе подготвен от ГЕРБ, беше напълно безхаберен, не даваше решения и с него нямаше да получим финансиране. В настоящия вариант Планът дава такива решения. Да, те на този етап може и да не ни харесват, но е важно, че подлежат на ново договаряне, допълни Цветелина Пенкова.
И аз смятам за основен проблем липсата на ясна информация – кой и какво е подписал, какви са задълженията ни и какви са сроковете по изпълнението на т. нар. „Зелена сделка“. Може би е крайно време или служебното правителство, или редовното правителство да излязат с ясна информация по тези въпроси, коментира Георги Гьоков. От общинската организация на БСП в Стара Загора призовахме за научно решаване на казуса, а не всеки да предлага екзотични идеи, да се лутаме между тях и да нямаме единодействие. Призовахме да се създаде Технически съвет към Министерски съвет, който да изработи научно-обосновано решение, зад което да застанем всички – политици, партии, експерти и държавата, и да го отстояваме в Брюксел. Крайно време е да получим и информация на какъв етап е разработването на Териториалния план за справедлив преход за регион Стара Загора. Именно в него се очаква да има и социални решения за хората, заети в енергийния сектор, допълни Гьоков.
В тази връзка евродепутат Цветелина Пенкова, уточни, че голяма част от финансирането както от Плана за възстановяване и устойчивост, така и от следващия програмен период на ЕС, е с основен фокус върху иновациите и технологичните разработки. Още повече, че в момента ковид кризата ни показа до каква степен животът ни зависи от тях, допълни Пенкова.
На въпрос от коя европейска държава България може да вземе опит при трансформацията на сектор енергетика, тя даде за пример Германия. Може да ни укоряват, че се опитваме да се сравняваме с тази страна. Но трябва да имаме самочувствието да следваме най-голямата икономика в Европа. В Германия в момента използват над 50% възобновяеми източници за енергия, докато преди 20 години основният им източник на енергия бяха въглищата. В рамките на 10 години ние не можем да достигнем тези нива, но е добър пример, който показва, че най-енергоемката икономика в Европа може да се справи по този начин, без да е за сметка на хората, каза още Цветелина Пенкова.
NBP.bg
Купуването и продаването на гласове е престъпление.