Двете първи дами на куклено-театралното изкуство режисьорката Веселка Кунчева и художничката Мариета Големехова успяха да създадат модела на едно ново изкуство, което се ражда по митологичен път. Можем да кажем – почти от нищото, за да се разбере, че човешката фантазия е бездънна, а душата е бликащ извор за един нов театър. Той е малко апокалиптичен, защото човекът през всички времена е подвластен на своята душа, в която се ражда другият живот – на фантазията, на ситуации и преживявания, на фигуративното и пр.
Старозагорските почитатели на двете уникални прими на съвременния български куклен театър ще попаднат в нов апокалипсис на човешката душа. Този театър не се пише, а се изживява в процеса на неговото създаване.
И така – темата! Темата, с която се занимаваме, казва Веселка, това е безграничността на човешката душа, т.е. преминаването на границите и затова всъщност тя е бездънна. Опитваме се някак си да видим
докъде можем
да стигнем в доброто
и докъде – в злото.
За случая избираме Достоевски
Това, което хващаме и разработваме като идея от „Бесове“ на Достоевски, е, че колкото той е съвременен, толкова повече стават изкушенията на злото. Много интересна философия, която ни вълнува, и се опитваме да изследваме този процес на сцената и докъде можем да стигнем.
В момента се опитваме да намерим езика на спектакъла, т.е. как говори този спектакъл, как съществува, каква е атмосферата, какви са правилата, принципите вътре, как съществуват тези актьори на сцената. Изходната точка, от която тръгваме, е, че сцената е съзнанието на Достоевски, в което се раждат такива типове, които го измъчват, принуждават го да върви напред и още, и още до самото изгаряне. Това е едно от нещата, с които се занимаваме, че творецът изгаря в себе си и няма покой от непрекъснато лутане, търсене. Опитваме се да го намерим на сцената чрез актьорите, чрез визия, чрез музика, с куклени средства.
Достоевски също се явява на сцената. През него пречупваме всичките му вълнения, мисли, болки. Това, което го е вълнувало, се опитваме да го изкараме навън.
Като език на спектакъла се оформя синтетиката между експресията
на тялото и словото
Но и конкретиката – разкъсването, противопоставянето на едното срещу другото. Защото сцената си има правила и ние трябва философията, за която говорим, да я приведем на сценичен език. Мисля, казва Веселка, че пътят, по който вървим, е доста интересен. Намерихме доста неща, но продължаваме да търсим, докато не стигнем до ръба на бездната… Ако го стигнем.
Всичко е леко въздушно, казва Мариета, преминаване от една реалност в друга реалност, от въображаемото от автора и онова, което се случва. И да търсим варианти, за да видеовизираме сложните процеси. Това е основната задача. Някои неща няма как да разкажа, те ще се развият в по-късен етап. Много е особено и не знам дали ще се получи. Опитваме средствата, имаме крайната цел, имаме онази визия, до която искаме да стигнем, начин на изразяване на това, което го виждам в главата си.
Вълнува ни не просто самият човек
защото Достоевски е много краен, много дълбок автор. Не можеш да излезеш от себе си и наистина не можеш да избягаш от мислите си, от проблемите си, от мечтанията си, от самоунищожаванията си. От всичките тези емоции, чувства, мисли ние сме заключени в самите себе си. Това е нещо генерално, което ние открихме.
Заглавието на спектакъла ще бъде „Животът бяс“. Тъй като изхождаме основно от „Бесове“ на Достоевски, но има преплитане и с други персонажи на писателя, негови мисли, идеи, писма. Непрекъснато се блъскаме ту в едната, ту в другата посока. И затова се спряхме на това заглавие.
На 24 септември спектакълът трябва да излезе. Тогава е началото на Десетото юбилейно издание на
Международен куклено-театрален фестивал за възрастни „Пиеро“
който ще се проведе от 24 до 29 септември в Стара Загора.
НБП, Донка ЙОТОВА