Щастлив съм, че бях поканен да бъда експерт на събитието на МОН в Стара Загора, защото е много важно университетският преподавател никога да не забравя практиката
Форумът в Стара Загора бе мащабен като организация. Ръководството на Второ основно училище „П. Р. Славейков“ свърши изключителна работа, за да може да се случат успешно четирите дни от работната среща
Доц. д-р Дончо Донев е практикуващ психолог и университетски преподавател. Преподава психологически дисциплини в Бургаски свободен университет, в Тракийски университет – Стара Загора, Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“. Редовен член на Дружеството на психолозите в република България.
Доц. Донев бе модератор на дискусионен панел на тема „Мотивация за включване“ във форума, който се проведе в Стара Загора по НП „Иновации в действие“ към МОН, с основен организатор Второ основно училище „П. Р. Славейков“. В дискусията се вклюиха и екипи от Основно училище „Неофит Рилски“-Габрово, Професионална гимназия „Проф. д-р Асен Златаров“-Видин и Средно училище „Константин Константинов“-Сливен.
-Доц. Донев, кои бяха основните резултати от панелната дискусия на тема „Мотивация за включване“, чийто модератор бяхте Вие?
-Целта на нашето занятие бе учителите, които работят в иновативни училища по проблема за мотивацията на учениците и имат вече разработени иновативни програми, които прилагат, да обменят опит и да генерират нови идеи. Те дадоха свои предложения какво ново и различно може да бъде направено в училище, така че да се повиши мотивацията на учениците за учене и за включване в учебния процес. Колегите направиха профил на мотивираните ученици, профил на демотивираните ученици, анализ на образователната система – кои са нещата, които мотивират учениците, и кои са тези, които ги демотивират. Целта е да се развият нови идеи, като се използват силните страни на системата, така че да отговарят на потребностите на младите хора. Нашият общ стремеж е учителите да направят така, че в своята работа демотивиращите фактори да се тушират или трансформират.
-Вашите впечатления от образователния форум в Стара Загора?
-За мен това е изключително полезно събитие, защото успяхме да видим какво се случва в иновативните училища в България. Това са места, където учителите се опитват да правят различни неща – по-интересна и по-привлекателна среда, в която учебният материал се преподава по нестандартен начин. Инициативата на МОН да се съберат учители, които работят по такъв тип иновации и да генерират нови идеи, е изключително важна. Това са всъщност различните учители, които искат да променят нещо в системата и фактът, че МОН организира такова събитие, означава, че промяната започва. И тя започва отдолу нагоре, а не обратно, както често се случва – някой от някъде другаде да преценява какво е добре за училището и да казва какво трябва да правят учителите. В момента процесът е обърнат и се очаква учителите да кажат кое е най-добро като ход, какво може да бъде направено, така че да бъде най-добре за тях, за учениците и за системата.
Форумът в Стара Загора бе мащабен като организация. Ръководството на Второ основно училище „П. Р. Славейков“ – директорът Милена Желязкова и нейният екип, свърши изключителна работа, за да може да се случат успешно четирите дни от работната среща.
-Защо е важна връзката между училището и университета?
-Щастлив съм, че бях поканен да бъда експерт на събитието в Стара Загора, защото е много важно университетският преподавател никога да не забравя практиката. Важно е да бъдем академични, да бъдем ангажирани с фундаменталните принципи на науката, която преподаваме. Но винаги трябва да имаме контакт с практиката, такъв, какъвто и аз имах възможност да осъществя сега с учителите. Те са хората, които са на полето и е от значение университетските преподаватели да държат връзката с тях. Вече много често се случва и студенти да имат възможност да се срещат с учителите. По този начин пропастта между средното и висшето образование, която никак не е малка, вече започва лека-полека да се стопява.
-Оптимист ли сте за младите хора на България?
-Ако не бях оптимист, щях да работя нещо друго. Изключително много вярвам на младите хора, защото всеки ден се срещам с тях и виждам, че те са търсещи, искащи, можещи. Да, имаме някаква нагласа като общество и слагаме различни етикети на младежта. Но вижте какво направиха учителите, които работиха на форума в Стара Загора. Те не са от тези, които целят да изкарат 6 часа на ден и да си изпеят материала. Те отделят от времето си и дойдоха тук, за да направят нещо полезно не за тях, а за учениците, за обществото. В системата на образованието има много такива учители, които наистина много се стараят и много искат да бъдат полезни, и това няма как да не повлияее на днешното подрастващо поколение.
NBP.bg, Радослава РАШЕВА