В началото на месец ноември се проведе третата мобилност на екип от Детска градина 8 „Българче“-Стара Загора по проекта „Играя, творя, уча в детската градина“ по европейска програма Еразъм+, Ключова дейност 1, Образователна мобилност, сектор „Училищно образование, Образование за възрастни. С обучителния курс на тема: „Управление на стреса и разпознаването му: Ключови стратегии за учителя“, изпълнен от Еuropass Академия в Барселона, Испания, проектът приключи. В него участваха директорът на детска градина „Българче“ Даниела Михова и старши учител Ива Павлова. Барселона се намира в зелената ковид зона и това позволи участниците в обучението да бъдат повече. В него се включиха представители от 7 европейски държави – България, Германия, Полша, Гърция – о.Крит, Кипър, Хърватска, и домакините от Испания.
Преподаването и работата с деца е една от най -красивите, но и най-предизвикателните професии. Както показват последните изследвания, учителите изпитват по-голям стрес в сравнение с повечето други професии. Избрахме тази тема на обучението по проекта, защото след появата на пандемията от COVID-19, стресът сред всички хора стана по-голям, а това се отрази и на децата. Ето защо е необходимо работещите в сферата на образованието да вдъхваме увереност и спокойствие на нашите възпитаници, учители и родители, споделят от екипа на Детска градина „Българче“.
Обучителният курс в Барселона насочва вниманието към най-новите научни доказателства за ползите от програмите за намаляване на стреса, особено в училищна среда. Всички участници бяхме запознати с ефектите на стреса и тревожността върху ученето и как можем да помогнем на нашите възпитаници да предотвратят и управляват стреса. Обучението включваше директно изживяване на най-полезните техники за релаксация, които могат да се използват в учебната стая и извън нея. Имахме възможност да се съсредоточим върху познанията за емоционалната интелигентност и емоционалната регулация като мощно умение за справяне със стреса. Курсът предостави ефективни инструменти и стратегии за справяне със собствения стрес и със стреса на нашите възпитаници, упражнения за внимание и ресурси за деца и тийнейджъри. Чрез практически дейности – дишане, йога и др., овладяхме ефективни методи и умения за поддържане на благоприятен климат в учебна среда. Особено интересна се оказа така наречената техника майндфулнес (mindfulness), разказват още от екипа на старазогарската детска градина.
Те споделят и какви са постигнатите резултатите от обучението: Използване на практически инструменти за управление на стреса в образователна среда; Насърчаване устойчивостта и справяне със стресови ситуации на работното място, за увеличаване тяхното благосъстояние; Подобряване на емоционалната интелигентност за по-добро справяне със стреса; Интегриране на уменията за емоционална интелигентност в учебните програми; Помощ на деца и родители за справяне с ежедневния стрес; Овладяване най -добрите техники за релаксация за преподаватели и деца.
По време на престоя си в Барселона екипът от ДГ „Българче“ и останалите участници в обучителния курс посещават и знакови архитектурни обекти за града, проектирани от известния испански архитект Антони Гауди. Сред тях са катедралата „Саграда Фамилия“ (носител на рекорда за най-продължителен строеж в съвременната история, започнал през 1882 г., продължаващ и до днес), Къщата Батло, която впечатлява със своите необичайни форми и линии, наречена от местните хора „Къщата на костите“; Каса Висенс – първата къща, проектирана от Антонио Гауди; Каса Мила, известна като „Каменната кариера“. Участниците в обучението посещават и други забележителности, сред които стадион „Камп ноу“, аквариумът, готическия квартал, Катедралата на Барселона и др.
Получихме знания и умения, овладявайки ефективни инструменти и стратегии за справяне със собствения стрес и със стреса на нашите възпитаници. В Барселона спечелихме нови приятели, преживяхме приятни емоции и добро настроение, казват Даниела Михова и Ива Павлова.
С метода майндфулнес се постига баланс между тялото и съзнанието
Стресът е физиологичен или психологически отговор на вътрешни или външни стресови фактори. Стресът включва промени, засягащи почти всяка система на тялото, като влияе върху това как хората се чувстват и как се държат. Може да се прояви чрез сърцебиене, изпотяване, сухота в устата, задух, нервно раздразнение, ускорена реч, засилване на отрицателните емоции (ако вече са изпитани) и по-продължителна стресова умора.
Стресът води до психологически и физиологични разстройства и болести и засяга психическото и физическо здраве, намалявайки качеството на живот.
Как да се справим със стреса? По време на обучението екипът на Детска градина „Българче“ се запознава с метода майндфулнес. „Mindfulness“ е английският превод на будистката дума „sati“, която означава особен вид осъзнаване, чрез което се прекратява страданието и същевременно благоприятства щастието и благополучието.
Майндфулнес е: Осъзнатост в настоящия момент; Нежно внимание към всички изживявания, които възникват спонтанно, тук и сега, без оценки, анализи, осъждане, мнения и коментари; Внимателно неангажирано наблюдение на всичко, което се проявява – мисли, емоции, образи, усещания; Безусилно изследване на източника на преживяванията; Момент след момент осъзнаване преходността на проявяващото се; Автентичност в изживяванията; Отвореност, приемане, любопитство.
Основната цел на майндфулнес е усилване на осъзнатостта. Чрез този метод се постигат следните ефекти: опознаване на себе си; осъзнаване на автоматичните несъзнателни навици и модели; отстраняване на илюзиите; възприемане на себе си и света такива каквито са; яснота; директно изживяване на истината за себе си.
Майндфулнес НЕ е: медитация, транс, хипноза, изменено, трансперсонално или трансцендентално състояние на съзнанието. За майндфулнес НЕ са нужни: предишни опитности, умения за медитация и концентрация, определени вярвания или религиозни убеждения. Майндфулнес не изисква вяра, а осъзнатост.
Още много практики за преодоляване на стреса и за засилване на позитивните емоции научиха от екипа на ДГ „Българче“ в Барселона. Те ще бъдат използвани в работата с децата, учителите и родителите.
NBP.bg