Можем да се мерим с Далечния изток в софтуерните иновации, казва Атанас Михнев, един от героите в първото издание по проект „Предприемчивите“ – „Код успех“
Не един, а двама ИТ предприемачи от Стара Загора участваха в Есенна ИТ Седмица в Токио – най-мащабото изложение за нови технологии в страната на изгряващото слънце. От социалните медии научихме, че това са Атанас Михнев, основател на „ЛигълТрек“ и един от участниците в първото издание по проект „Предприемчивите“ – „Код успех“, и Димитър Иванов – мениджър на дигиталната агенция „Валивал“ и организатор на събитието Digital4StaraZagora. Екипът ни се свърза с Атанас Михнев за подробности.
-Г-н Михнев, как стана така че цели две старозагорски ИТ фирми представиха България на Есенната ИТ Седмица в Япония?
-Вероятно защото въпреки 0-та подкрепа от която и да е власт и 0-вите инвестиции в ИТ инфраструкура в областта, местните ИТ стартъпи се развиват, старозагорските ИТ експерти доминират и в софийските фирми, и защото като цяло сме предприемчиви хора. Успешно сме предприели опит да оцелеем във враждебна среда.
И все пак на въпроса – Българската търговска мисия тук бе организирана от Изпълнителната агенция за подкрепа на МСП, като част от работата им за промотиране на българския малък и среден бизнес по света. И аз и колегата Митко Иванов сме кандидатствали в отворен конкурс и сме били селектирани, т.е. явно ставаме. Димитър впрочем е учил тук и говори японски, което е изключително, според мен.
-Какво представляват изложението и търговската мисия?
-IT Week е най-голямото ИТ събитие на Япония, има може би 300 местни компании от секторите дигитален маркетинг, софтуерни иновации и интернет на нещата и хардуер. Всички те търсят контакт с международните пазари и българите сме интересни партнори за тях. В Токио към България има уважение по ред исторически причини. Имаме и индивидуални срещи със заинтересовани компании. Проведохме и семинар с търговското ни аташе тук, за да не останем само с едното идване и да има устойчиви резултати. Организацията на мисията ни е на световно ниво.
-Разкажете повече за експото, с какво се отличава местният бизнес?
-За дигиталния маркетинг можете да попитате Димитър, но специално в разработката на софтуерни иновации изобщо не сме назад от Япония. Както казва Младен Стоянов във второто издание на „Предприемчивите“ – „Вектор на успеха“, не трябва да ни е страх от напредналите икономики, напротив трябва да се състезаваме с тях! Специално в моята сфера сме на едно ниво. И при нас, и при тях последния писък е интегрирането на изкуствен интелект във фирмените софтуери, който да автомира работата на човека. Специално по отношение на правния софтуер се запознах с тяхна компания, която чете договори с AI, а подобни разработки има и в България. Дори бях изненадан колко се рекламират като иновация всякакви клауд решения, които при нас отдавна са навлезли. Вече в хардуера не мога да коментирам, японците от години са лидери в тази сфера, видяхме интересни неща.
-С какво ви впечатлиха хората и културата на Япония?
-Това е тема на много дълъг разказ, защото те са друг свят! В поведението на всеки водещ не е личният комфорт, а общественият. Давам пример – ако ние се блъскаме кой ще е по-напред в опашка за автобуса например, японците си правят път. Клиентът е „сан“ – господин, и винаги е прав. Улиците са толкова чисти, че може да се ходи по пантофи по тях… И хиляди други неща. По-лесно е човек да посочи приликите, отколкото разликите. Храната е страхотна…
И все пак, колкото и да е невероятно това общество, в нас има повече предприемачески дух. Защото това уважение към обществото и струкутурата на японците прави мисленето извън кутията и бунта почти невъзможни. Те няма и за какво да се бунтуват като всичко си е подредено. А при нас всеки трябва да мисли творчески, за да оцелее, и ето как имаме конкурентно предимство в технологиите. Уникално, нали?
Благодаря ви за интереса и изпращам поздрави с духа на Страната на изгряващото слънце!
NBP.bg