Успяхме да представим в Стара Загора голямо разнообразие от изкуства и от хора, които са отдали живота си на това, казва директорът на Кукления театър и основател на фестивала Дарин Петков
Дарин Петков и Мариета Голомехова с диплом за участие във фестивала „Пиеро“ с изложбата „Отвътре/Отвън“. И двамата са герои в книгите с документални автобиографични разкази от поредицата „Стара Загора: 100 портрета +“ на издателство „Постижения“
Повече от 300 участници и 15 спектакъла в конкурсната програма събра 13. Куклено-театрален фестивал за възрастни „Пиеро“. Те бяха определени след много трудна селекция. Българските трупи бяха четири, една е копродукция на България, Германия и Люксембург, а чуждестранните трупи са от Италия, Израел, Полша, Сърбия, Гърция, Турция, Испания, Норвегия и Чехия.
Началото на фестивала сложи впечатляващата изложба „Отвътре/Отвън“ на сценографката Мариета Голомехова и плакатистката Люба Томова. Тя представя сценографските решения на 22 спектакъла и 48 плаката. Възхищението на публиката не се ограничи само при откриването, защото творбите на двете талантливи авторки предизвикаха интереса на посетителите на Художествената галерия и в Нощта на изкуствата и ще могат да бъдат видени до 5 октомври. Удоволствието е в експеримента, в това да рискуваш, да бъдеш повече себе си, да оправдаеш очакванията, казва Мариета Голомехова. Тя се радва на невероятния шанс и късмет за експерименти, които дава Кукленият театър в Стара Загора, а това провокира желанието и дава възможност да се опитва различни материали и подходи, да се променя посоката в движение. Мариета Голомехова е първият сценограф, получил наградата „Аскеер“ за цялостен принос към театъра.
„Няма нищо фатално в това, че фестивалът е 13-и, за мен това е щастливо знамение, защото съм роден на 13. Както всички видяхме, тазгодишният фестивал показа един естествен процес да искаш да направиш повече, да покажеш повече“, коментира директорът на Кукления театър и основател на „Пиеро“ Дарин Петков. Програмата беше натоварена, но организаторите удължиха празника с един ден и така успяха за седем дни да покажат 30 събития.
„Всички желаещи можеха да гледат спокойно всичко, което искат. Радвам се, че виждам усмихнати, ведри лица, излъчващи благодарност, че са тук и са част от празника. Успяхме да покажем много богато разнообразие от форми не само в конкурсната програма, но и извън нея. За пръв път имаше творческа работилница на тема анимация, толкова щастливи хора, споделяха радостта си от участието в нея. Всичко това е естествено продължение на нашето постоянно търсене, на стремежа да представим в Стара Загора едно голямо разнообразие от изкуства, от хора, които са отдали живота си на това. Старозагорци заслужават да видят и други творци, освен нашите културни институти. Има интересни експериментални форми, има усет за съвременност, за показване на посока за развитие. Това е много ценно и за нас като професионалисти, важно е как ни оценява гилдията, но са важни и бъдещите очаквания на зрителите“, казва още директорът. Според него, така фестивалът изпълнява основните си цели – да бъде полезен в социума, в който живеем, и да се грижи за развитието на куклено-театралното изкуство, да му помага да развива нови експериментални форми, което е част от уникалността на старозагорския Куклен театър в последните 20 години.
„Щастлив съм, че започнахме с откриването на прекрасната изложба – симбиоза на плакатното изкуство и сценографията. Благодаря на Мариета и Люба за любовта и отдадеността, с която работиха, на екипа на Художествената галерия. И на колегите от всички културни институти – Операта през цялото време работеше за нас, Културен център „Стара Загора“ също, нямаше никакви спънки, никакви засечки, а се налагаше по 8-10 часа предварително да се работи. Говорил съм с колеги от други градове – при тях не е така. прекрасно е, че всички институти работихме за целите на фестивала. Подаваме си ръка мислим в една посока и си помагаме. В това е смисълът – ние живеем заедно в този град, мечтаем заедно, щастлив съм от това, което се случва“, с усмивка обобщи Дарин Петков.
Седемте награди за най-добри постижения в отделните категории и носителя на голямата награда – бронзовата статуетка „Пиеро“ на скулптора Емил Иванов, бяха определени от международно жури с председател театроведа д-р Ина Божидарова и членове Ката Чато (Унгария), Катарина Кокутар (Словения), Силва Бъчварова и Николай Иванов-ОМ.
Наградата за най-добър спектакъл GRAND PRIX бе присъдена на спектакъла „Вирджиния Улф“ на Кукления театър от Бялисток. Наградата за „Експериментални и нови форми“ спечели чешката трупа от Прага за спектакъла „Изход“, за режисура – Джинтаре Редвилавичиуте, отново за спектакъла „Вирджиния Улф“, за сценография – Яна Нунчич, Матия Солце и Иржи Йелинек за „Изход“, за музика – Милен Апостолов за спектакъла „Полетът на къртицата“, за мъжка роля – Нейтън Купър от „37 клечки кибрит“ на студио 36 маймуни, копродукция на България, Германия и Люксембург, за женска роля – Мария Радованов за „Метаморфози“ на Младежкия театър в Нови сад, Сърбия. Наградата на младата театрална критика тази година е за Алек Чурчич от Театър Плюс, Испания. Наградата за цялостен принос в развитието на куклено-театралното изкуство в България, която по традиция връчва проф. Валентин Стоянов, тази година е за сценографите Силва Бъчварова и Васил Рокоманов.
Фестивалът се организира от СНЦ „Пиеро“, Държавен куклен театър – Стара Загора, Министерството на културата и Община Стара Загора с финансовата подкрепа на Национален фонд култура – Програма за възстановяване и развитие на частни културни организации.
NBP.bg, Таня ИВАНОВА