През новата 2022-2023 учебна година тя ще осигурява допълнителна подкрепа за личностно развитие на 30 ученици, като в залата може да се работи за обща подкрепа с всички ученици от училището – както индивидуално, така и с малки групи
Виртуална лаборатория с модерно оборудване за интерактивно обучение, експерименти, сензорно стимулиране и релакс отскоро функционира в Единадесето основно училище „Николай Лилиев“ в Стара Загора.
За подкрепяща и приобщаваща среда в училището се работи от много години – още от управлението на предишния директор г-жа Мариета Петрова. Лабораторията се изгражда през последните пет години, започната със средства от бюджета на училището, но най-вече чрез спечелени проекти по „Красива България“, по националните програми „Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в системата на предучилищното и училищното образование“, „Занимания по интереси“ и др. През последните 2 години
в зависимост от потребностите на учениците, е закупено ново оборудване по проект „Подкрепа за приобщаващо образование“
който се финансира по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 г. Координатор на проекта е училищният психолог Лазаринка Батева. От екипа за подкрепа за личностно развитие в училището – идеята, реализацията и видео от пряката работа с учениците, са представени на Конференцията „Пътят към приобщаващото образование“, която се провеме в Стара Загора в края на месец април 2022 г.
Лабораторията е завършена със собствени средства и доброволен труд на родителите и специалистите от ЕПЛР – психолог, логопед и ресурсен учител. През новата 2022-2023 учебна година тя ще осигурява
допълнителна подкрепа за личностно развитие на 30 ученици, като в залата може да се работи за обща подкрепа с всички ученици
от училището – както индивидуално, така и с малки групи.
Усещането във виртуалния кабинет е, че влизаш в приказен свят, но всички уреди и иновативното оборудване са в подкрепа на придобиването на нови знания, умения и развитие. Използват се образователни технологии от ново поколение като станцията zSpace на Union Interactive, която може да се използва едновременно от трима души, разполага с 3D очила и проектор. Това е единствена по рода си технология, чрез която учениците в училище учат чрез виртуални 3D холограми и симулации на експерименти във виртуална реалност. С добавена реалност се работи с приложения като Quiver.
На голям подвижен сензорен дисплей функционират лицензираните mozaBook и Mozaik
– eфикасен образователен софтуер с електронни книги, анимирани презентации и онлайн задачи, както и с многобройно и зрелищно интерактивно съдържание (3D анимации, инструменти и видеа), които могат да се използват от учениците при учене вкъщи или дистанционно. Децата със специални образователни потребности живеят в същата реалност като нас – в забързания свят на новите технологии, дори по време на пандемия.
Множество са и устройствата, които са насочени към сензорна стимулация. Окъпани в светлини и цветове са учениците под фиброоптичния водопад, както и около двете кули – водна и въздушна, които сами могат да управляват с дистанционно управление или ръчно. С цел стимулиране на възприятията чрез създаването на визуални ефекти са монтирани специална UV лампа с геометрични фигури, пречупващи светлината рефлекторни пана, релефно огледало, което предлага 9 различни отражения на обекта пред него, променящи се с всяко движение;
огледален безкраен светлинен тунел, Kinect устройство за Windows, работещо с движенията на тялото и софтуерите Jumpido и Somantics
За подобряване на друг вид умения е светещата в различни цветове дъска с кинетичен пясък, която стимулира креативността и въображението у децата. Усмивки и позитивни изживявания предизвикват и меки възглавнички, на които са изобразени емотикони за разпознаване на основните емоции. За отработване на агресията и неприятните преживявания служат антигняв сет, вибрираща възглавничка за масаж, топка за пилатес.
За подобряване на двигателните умения се използват
дискове, идеални за стимулация на тактилните възприятия на краката и ръцете
както и въртящ се обезопасен стол за постигане на равновесие и баланс. Стаята предоставя допълнителни преживявания с лампи, светлинни ефекти и специални материали за деца със зрителни проблеми.
От опита си в работата, специалистите от екипа споделят, че сензорната терапия предизвиква сетивата и помага на децата да се концентрират, да развиват физическото и психическото си състояние, да подобрят настроението си, езиково-говорното си развитие, фините си моторни умения, премахва чувството за страх и дава възможност за релаксиране.
Новият виртуален кабинет продължава традициите на XI ОУ „Николай Лилиев“
едно от училищата в община Стара Загора, работещо по много проекти в полза на учениците и търсещите нови подходи учители и специалисти.
В училището е изградена много добра приобщаваща среда и е създадена работеща общност от родители, учители, ученици и близки. Предлага се обща и допълнителна подкрепа, като се работи активно и полезно с децата с различни образователни потребности.
Учителите и ръководството на училището пожелават весела и ползотворна ваканция на своите ученици и ги очакват с нетърпение през месец септември. За новата учебна година две паралелки първокласници ще прекрачат прага на училището. Те ще имат шанса да учат, да спортуват и да се забавляват в едно училище от XXI век!
NBP.bg, Радослава РАШЕВА
ГАЛЕРИЯ