Работилници за иновации, които демонстрираха приложение на иновативни модели в учебна среда, бяха представени във втория ден на Лабораторията за иновации във Второ основно училище „П. Р. Славейков“ в Стара Загора. Креативните уроци с участието на ученици, преподаватели и експерти се проведоха в старозагорското училище, което е домакин на четиридневния форум по Национална програма „Иновации в действие“ към Министерството на образованието. Второ ОУ е една от петте „Лаборатории за иновации“ 2023/2024 г. по програмата и е избрано от МОН в тематично направление „Позитивно образование и личностно развитие“.
„Поводът на днешната ни работа е споделянето на иновативен опит на 11 училища, като наш домакин е Второ основно училище в Стара Загора. Специфичното на работните срещи са темите за позитивното образование и личностното израстване. Всяко училище споделя своя иновация, която може би за първи път в нашата страна дава различни подходи и виждания, как децата да се чувстват по-добре и да бъдат щастливи, като се акцентира на техните силни страни. Стремежът е да се усилват емоционалната и социалната им компетентност и уменията за това как могат да се научат да живеят от „нас“ към „ние“, за да става светът ни все по-добро място“, сподели по време на Работилниците за иновации проф. д-р Румен Стаматов, под чието научно ръководство се реализират дейностите на Лабораторията за иновации.
„Всяко училище, което е изградило своя иновация, сега я демонстрира в друго училище, с различни по възраст деца. Това е прекрасно, защото се вижда, че направеното може да работи изобщо, универсално, а не само за отделен клас, с отделни деца, с отделен учител. Директорът на Второ основно училище в Стара Загора – г-жа Милена Желязкова, положи изключителни усилия и направи перфектна организация, така че децата също да бъдат съпричастни към работния процес. Това не е само учителско събитие, а форум на деца, преподаватели, експерти, които за първи път са заедно, споделят опит и преживяват съвместно всичко, което се случва“, допълни проф. Стаматов.
По време на работилниците участващите бяха разделени в отделни класове и демонстрираха своите иновации. „Така всички учители стават свидетели и могат да получат обратна връзка, което е безпрецедентно взаимно обогатяване. Иновациите са тематично организирани, под формата на открит урок. Смисълът на всичко това е да се постави акцент върху позитивността, емоционалния свят, добрините, а не толкова върху познатото ни формално учене“, уточни още проф. д-р Румен Стаматов.
Практическите занятия на учителите от 11-те иновативни училища бяха проведени в три класни стаи. Седмокласници от Второ основно училище изпълняваха различни задачи, чрез които бяха представени работещи иновативни модели в реална ситуация.
Работилницата за иновации на 7 А клас бе с модератори проф. д-р Румен Стаматов и г-н Димитър Татарски, в екип с представители на VII Средно училище „Найден Геров“-Варна, Основно училище „Тодор Каблешков“-Пловдив, Средно училище „Димитър Талев“-Добрич и Средно училище „Иван Вазов“-Вършец. В отделните уроци седмокласниците имаха възможност да подредят дърво на добрината, да формулират ценните за тях добродетели и личностните качества, които ги определят. Учениците участваха в ролева игра с известни приказки от националната и световната класика и да създадоха свои послания защо е важно да се четат книги. Те участваха и в практически иновативен урок, в който трябваше да изработят свой тв репортаж. В друг урок получиха задачи в областта на историята, географията, природните науки и др., свързани с исторически обекти и географски особености на града-домакин – Стара Загора. Заданието те ще изпълняват до края на работния форум в града на липите и ще го представят в специална брошура.
С модератор проф. д-р Румяна Неминска и екип на Основно училище „Св. Клименнт Охридски“-Бургас, Средно училище „Гео Милев“-Варна и Средно училище „Св. Паисий Хилендарски“-Абланица, работиха учениците от 7 В клас. В една от техните задачи те бяха разпределени на 5 екипа – на телевизионни водещи, на художници, на писатели, на актьори, на аниматори на комикси. Обединяващата тема за всички бе добрата новина. Учениците представиха по изключително креативен начин своите задания и получиха заслужените аплодисменти на учители и модератори.
Седмокласниците от 7 Д клас работиха под ръководството на доц. д-р Дончо Донев в екип с представители на Основно училище „Неофит Рилски“-Габрово, Професионална гимназия „Проф. д-р Асен Златаров“-Видин и Средно училище „Константин Константинов“-Сливен. Темата, която обедини тяхната иновативна работилница, бе „Мотивация за включване“. В страхотна атмосфера и творчески шум децата научиха, че при всяка комуникация участващите в нея трябва да се чуват и да контактуват с разбиране помежду си. С иновативните задачи те придобиха нови умения за общуване, а преподавателите – опит и нови методи за работа, които ще приложат в работата си със своите ученици.
В следобедните часове от втория ден на работната среща, Второ основно училище представи иновативни педагогически модели, които се различават от традиционното обучение. Демонстриран бе Модел на обърната класна стая на тема „Да бъдеш бог в Древен Рим“ от учителя по история и цивилизация Елеонора Йорданова във Второ ОУ и нейните ученици от 5 клас. Нетипичния урок показа нов модел на обучение, който променя ролята на учителя и учениците. С подходящи средства и инструменти децата формират свой собствен процес на изучаване на дадена тема. Те получават възможност да я разберат в детайли, да практикуват и обсъждат наученото, както и активно да си взаимодействат. Ученето не се случва чрез лекционно запознаване с темата, а чрез експериментиране и действия. Така младите хора са ангажирани, уверени и подкрепяни в развитието на критично мислене. Чрез иновативния урок те развиват и социални умения, а водещ е изцяло позитивният подход за личностно развитие.
По-късно в Регионална библиотека „Захарий Княжески” с ученици от 2 г клас Павлина Балева – учител в начален етап във Второ ОУ, представи Урок по щастие. Под формата на игра учениците формират и развиват уменията за разпознаване и назоваване на емоции. Дейностите са организирани в тематични занятия на принципа на социално-психологичния тренинг: „Кажи здравей с мечо”, „Браво”, „Сърцето на класа”, „Събираме добри думи”, приказката „Фло”. При урока са подбрани неформални ситуации, които поддържат групата/класа в състояние на интензивно взаимодействие на всеки етап.
Иновативният урок по щастие е нов метод на социално-емоционално учене. Щастието е не само усещане, а и практика. Но никога не може да се превърне в досадна домашна работа. Детето се чувства щастливо, когато усеща своята уникалност, отстоява своето мнение, получава поощрение и най-важното – знае, че го обичат.
NBP.bg, Радослава РАШЕВА