Входът на „Захарни заводи“ АД посреща с аристократизъм и обилна зеленина. Старинни фонтани, един от които с водни лилии, вековни дървета от редки видове, обвити в бръшлян, каменни статуи из закътани сред богатата растителност алеи потопяват посетителя в епоха от началото на миналия век. Има и липи. Засадени са
след приватизацията на компанията от старозагорски бизнесмени през 2000 г.
В района функционира и футболен стадион. В момента добре поддържаното съоръжение се ползва от младите спортисти на Горна Оряховица. „Захарни заводи“ подкрепят детските и юношеските отбори на ФК „Локомотив“, а допреди няколко години компанията е имала и собствен футболен отбор.
По нищо не личи, че сме в индустриална зона на град
в сърцето на един от най-големите производствени комплекси в България. Паркът на „Захарни заводи“ е 300 дка, а общата земя на дружеството е 650 дка. Тук са разположени 7 производствени предприятия – завод за производство на захар, захарни изделия, етилов алкохол, високопротеинови фуражи за преживни животни, ремонтен завод, печатна база и собствен ТЕЦ. „Захарни заводи“ е публична българска компания със 100% частен капитал, като
94% от капитала се контролира от старозагорските фирми „Фарадей“ ООД и „Ритъм-4 ТБ“ ООД
а 6% се търгува свободно на БФБ.
Валентина Ралева
В началото на юни дружеството получи приз „Най-зелена компания в България“ в сектор „Индустрия и производствен фактор“. Това е заслужено признание за последователните усилия, които правим през годините за опазване на околната среда, казва Валентина Ралева, главен изпълнителен директор на „Захарни заводи“. Над 50% от всичките ни инвестиции, направени след приватизацията през 2000 г., са свързани с проекти с екологична насоченост. Добър
пример за такава инвестиция е електростатичният филтър
който монтирахме в ТЕЦ и който осигурява над 99.8% очистване на праха от отпадъчния газов поток от комина, обяснява тя. Ние сме 103-годишна компания, стремим се да работим като модерна европейска компания, като същевременно запазим най-доброто от традициите. От началото на юни дейността, свързана с търговия на захар, е
обособена в нова дъщерна компания – „Захарни заводи трейд“
Идеята на ръководството е постепенно да отдели цялата търговска дейност на компанията в това дружество. Различните ни бизнеси се подкрепят и допълват, обяснява Ралева, която тук описват като дамата с кадифена ръкавица и твърда ръка. Доволни сме от постигнатите резултати през 2014 г., компанията ни е лидер в продажбите на твърди захарни бонбони и в продажбата на локум, единствен производител на желе бонбони в България. Изключително сме доволни от
резултатите, които постигнахме в групата на вафлите
където след сериозен спад в продажбите вече отчитаме растеж. 2015 г. върви добре, имаме нормално изпълнение на планираното, казва още тя. Любопитна подробност е, че персоналът от 750 души има силна синдикална организация.
Как се правят любимите на поколения българи лукчета? Те са 5 вида – билкови (твърди и дъвчащи), с евкалипт, медени (с витамин С) и класик. Сварява се карамелена маса, която се охлажда и формова във вид на бонбони. Следва охлаждане и
подаване към огъвачни машини за поединично опаковане
Автоматът, който оформя поединично лукчетата, ги изстрелва със скорост, по-висока от „Калашников“ – около 3000 лукчета, докато оръжието – 600 патрона в минута. Машина за калибриране отделя недобре оформените бонбони. По подобен начин се правят и популярните „теменужки“, „кръц-кръц“.
„Захарни заводи“ са меката на халвата и локума
С пазарен дял 80% дружеството е най-големият производител у нас на локум – обикновен, цветен, сметанов, ягода, портокал, медовина, луксозните с какаова глазура и с розови листа и натурална розова вода. Най-новият вид е с вкус на нар. Турците, големи познавачи на локум, харесват най-много нашенския „класически“, казва производственият директор Ивелина Трайкова.
Резанките, друг продукт, любим на няколко поколения българи
се правят на ръка. Двата слоя желирана маса се поставя поетапно във форми и желе-сироп със съответните аромати – диня, пъпеш, лимон, портокал. В духа на здравословното хранене са луксозните пралини – без захар и каквито и да е консерванти – изцяло от сушени плодове, ядки, семена, пчелен мед. Заводът пуска на пазара нов вид твърди бонбони – ментина, с натурални аромати, за освежаване на дъха.
НБП, Дима ТОНЕВА