По-лесно е да стартираш бизнес по време на криза, отколкото да адаптираш вече съществуващ, казва още Станислава ПАВЛОВА, предприемач със собствена компания и ментор в Менторска програма за жени-предприемачи 2022
Станислава Павлова започва кариерата си в българска фармацевтична компания, а след това дълги години развива козметични брандове в Азия и Африка.
След успешното си развитие в голяма корпоративна структура, тя основава собствена компания – SHIMANI Smart Skincare: бранд за луксозна българска козметика (www.shimani.bg). Станислава използва знанията си за ценни природни масла, натрупани от пътуванията в Африка, и заедно с български специалисти създава иновативна линия дермо продукти.
Брандът е основан през 2020 г. в разгара на COVID кризата в света, развивайки се повече от успешно. За това кратко време той е отличен и с три престижни награди – Business Lady Club: „Въвеждане на нов продукт“, „Иновации в дерматологията и естетиката“ и „Иновативно предприятие“ на Българската търговско-промишлена палата.
– Г-жо Павлова, как се роди идеята да стартирате собствен бизнес и трудно ли взехте решението, след като сте имала успешна корпоративна кариера?
– 16 години работих в корпоративната сфера в областта на фармацията и козметиката. Работата ми беше много интересна, пътувах в Азия, в Африка, където създавахме и утвърждавахме пазари. И най-вече в Етиопия. Но достигнах до момент, в който усетих, че няма накъде повече да се развивам в тази компания, въпреки че бях на добра позиция, с добри условия. И
реших да напусна и да скоча в неизвестното
Нямах никаква представа с какво ще се занимавам.
Първоначалната ми идея бе да се свържа с български производители на козметика и храни и да изнасям техни продукти в чужбина и по-специално в Африка. Пазарът там е често подценяван, а всъщност предлага изключителни възможности. Но след като започнах да се срещам с български производители, прецених, че да се съчетават храни и козметика е много сложно. Постепенно в мен се оформи идеята да създам собствен козметичен бранд.
Първо, защото
козметиката за мен лично е страст
и още повече – в България имаме много добри традиции в този вид производство. В Етиопия се запознах с много интересни местни масла и съставки. Започнах да се интересувам от това, както и от възможността да се използват безвредни съставки. Целта ми бе да създам козметика с чисти и безопасни съставки, която да е същевременно и ефикасна.
Срещнах се с български учени и така се роди SHIMANI. Основах компанията през месец март 2020 г., ръка за ръка с ковид пандемията. Тогава никой нямаше представа какво ще последва. Имах доста планове за представяне на продуктите на изложения. Но те бяха отменени и трябваше да променя плановете си на 180 градуса. Бизнесът се развиваше в крачка. Аз започнах в кризисна среда, онлайн и вече почти 2 години така. Но се оказа, че е много по-лесно да стартираш бизнес по време на криза, отколкото да адаптираш вече съществуващ такъв.
– Най-големите предизвикателства да станеш предприемач по време на кризи?
– Преди съм работила с утвърдени марки козметика, клиентите се редяха пред вратата. Смятах, че и сега ще е така. Оказа се, че е трудно да се забележи малък, неизвестен, току-що сформиран български бранд. Не е лесно да създадеш и клиентска база. Но ние се възползвахме от това, че през този период всички бяха онлайн. Затова и възприехме стратегия да сме много активни в социалните мрежи – Инстаграм, Фейсбук, Тикток , LinkedIn, Пинтерест, Туитър.
За по-малко от 2 години постигнахме високо ниво на разпознаваемост на марката
каквото фирми с 20-30-годишен опит на пазара не са успели. Още повече, че маркетинговият ни бюджет бе ограничен, но пък развихме много силни активности в социалните мрежи. Използваме предимно Тикток и LinkedIn, които не са все още толкова популярни. Във Фейсбук и Инстаграм трябва да си платиш, за да показват реклами на твоя продукт или услуга. Докато в Тикток и LinkedIn е достатъчно да създаваш редовно интересно и оригинално съдържание, за да набереш последователи. Например, в момента Тикток е във възход в Русия, в САЩ и много брандове го използват успешно да се рекламират. У нас все още се възприема не толкова сериозно, но напоследък виждам промяна – все повече бизнеси се насочват към него. Там предстои да бъдат пуснати и реклами.
LinkedIn пък ни дава възможност да бъдем забелязани на глобално ниво. С добавяне на правилните контакти, правилното съдържание и правилната стратегия могат да се постигнат големи резултати.
– Предлагате уникален продукт за пазара, разкажете повече за него. Замисляте ли и нещо ново в бизнес план?
– В момента предлагаме две козметични серии. Първата от тях е анти ейдж виолетов крем. Той е със съдържание на желязо. Този елемент прониква между фибрите на колагена, като им пречи да се слепят и така се предотвратява образуването на бръчки. Втората ни серия е напълно натурална. Кремът е уникален, състои се изцяло от масла и пчелни продукти. Няма никаква химия, консерванти, емулгатори. Този продукт се отразява много добре на хора със суха и чувствителна кожа, на хора с розацея, атопичен дерматит, имаме много добри отзиви от доволни клиенти. Това ни радва и ни мотивира да продължаваме напред.
Нашият стремеж е постоянно да развиваме продуктовата си гама, а и това е желанието на клиентите ни. Затова сега
подготвяме много интересна серия със съдържание на колаген, 5 нови продукта
Надяваме се за 8 март да изненадаме дамите.
За всяка серия работим с различна българска фирма производител, защото всяка има своя силна страна в дадена област. За новата серия избрахме семейна фирма от Пловдив, която ще произвежда продуктите и с нетърпение ги очакваме.
Клиентите ни са предимно от България, имаме дистрибуция и в Дания. Все още не сме активирали сайта си за чужбина, но това също предстои. Правим всичко стъпка по стъпка, тъй като в България имаме много оперативна и административна работа, която отнема голяма част от времето ни. В момента работим за оптимизиране на процесите в нашата дейност. Например, досега стоката беше при нас, сега ще я дадем на специализиран складов център, който обслужва онлайн магазини. В процеса на работа се вижда къде може да се делегира, да се аутсорсва. За да имаме възможност да се съсредоточим в това, в което сме експерти, както и да търсим повече клиенти.
– Вие сте сред менторите на Национална менторска програма за жени-предприемачи. Какво Ви мотивира да се включите в програмата?
– През годините имам натрупан глобален опит и знания, както в корпоративната кариера, така и в собствения бизнес. Най-вече ме мотивира желанието да помагам на другите и да предавам наученото. Защото
аз съм минала по доста трънлив път и знам, че и на мен много хора са ми помагали със съвети и знания
Понякога е нужно съвсем малко – друг човек да ни покаже възможностите, да ни покаже път на развитие, да ни насочи в правилната посока, за да стартираме и нещата да потръгнат.
– А кои са Вашите ментори в живота?
– Много е важна подкрепата на родителите ми, съпругът ми, близките и приятелите ми, които винаги са до мен, дават ми много ценни съвети. Работих и с бизнес коуч – една дама, която също ми помогна да разбера, че има и други варианти, освен корпоративната кариера. Имах нужда от промяна, но не смеех да я направя и моят бизнес коуч ми помогна да видя, че има и друг път, както и да осъзная сама, че имам потенциала да стартирам собствен бизнес.
За тези 2 години като предприемач се срещнах с много хора, обменям идеи и опит. Постоянно по пътя си срещах предприемачи, които ми даваха ценни съвети. Това ме мотивираше да вървя напред.
Целият този опит искам сега да го предам на дамите, които участват в менторската програма
и се надявам той да им бъде полезен.
– В първия обучителен модул Вие говорихте за важността на личния бранд?
– Моята лекция беше именно за изграждането на личен бранд и представяне в социалните мрежи. В днешно време е много важно да се изгради личен бранд. Първо, защото чрез него се отличаваме от конкуренцията. Има компании, които разполагат с големи бюджети и могат да плащат за тв реклама, за пиар… По-малките фирми имат ограничен бюджет, но могат да използват успешно социалните мрежи, както вече говорихме.
Личният бранд е важен и защото, когато се покажем с лицето си, хората ни имат доверие. Големите фирми не могат да постигнат това, защото зад тях стоят акционери. Докато за една малка фирма двигателите са един-двама души. Те могат да имат директен контакт с клиентите си. Например, в Тикток ние даваме съвети за грижа за кожата и за здравето и това се възприема доста добре.
Да имаш личен бранд е от значение и защото можеш да оформиш общност около своя бизнес
да привлечеш хората със своите ценности, да обменяш опит. Всички тези стъпки в дългосрочен план водят до повече продажби, повече клиенти и устойчиво развитие.
– С какви думи бихте насърчили хората в България, които са на прага да стартират собствен бизнес?
– Ние срещнахме много трудности, може би и пандемията изигра своята роля, най-вече с неизвестността и всички последващи кризи. Може би е по-добре да започнеш в трудното и след това да ти е лесно.
Смятам, че всеки човек има потенциал да започне собствен бизнес, всеки има определени таланти, знания. Стига да има желание и хъс, което е най-важно за предприемачеството, всеки може да превърне своите възможности в бизнес – най-напред паралелно, докато работи на друго място, или като мен – да се хвърли в неизвестното. Няма правила.
Освен това, в момента има и големи възможности за намиране на инвеститор. Т.е. ако имаш добра идея, но нямаш финансова възможност, има и хора с пари, които търсят добри проекти. Наскоро бях на един форум за иновации, където млади българи, които произвеждат чипове за космически технологии, разказаха как упорито и дълго време са търсили финансиране. Свързали са се със 155 потенциални инвеститора, които са им казали „не“, и 156-ият е харесал проекта им и го е одобрил. Затова никога не трябва да се отказваме, а да вървим напред, да пробваме, защото рано или късно ще намерим нашия човек.
NBP.bg, Радослава РАШЕВА
ГАЛЕРИЯ