Виното е безспорна част от многовековната българска идентичност. Години наред България е сред най-големите износители на вино в света. От 1961 г. страната е сред първите 15 държави-износители по този показател, като през 1975 г. заема дори четвърто място в световната класация. За съжаление тенденцията рязко се обръща през последните 20 г. и след 2007 г. България ежегодно губи позициите си на този престижен пазар. Българският износ на вино по митническата тарифна позиция 2204 Вина от прясно грозде продължава да намалява, по данни на световните външнотърговски данни (www.trademap.org – Женева), се казва в анализ на Българската стопанска камара (БСК).
Причините за тази тревожна тенденция следва да бъдат внимателно проучени и анализирани, защото очевидно не се дължи на климатични и/или географски фактори. Сравнителният анализ на данните показват, че сравнимите с нас балкански страни и страните-членки на ЕС запазват и разширяват пазарните си позиции.
За наблюдавания период между 2003 г и 2022 г. страните от ЕС 27 увеличават с 50% количеството на изнесеното вино. Ръстът на Словакия е повече от 3 пъти, а този на Унгария почти 2 пъти. Северна Македония вече изнася близо 4 пъти повече вино от България. Единствено България има седем пъти по-малко количество за 2022 г. за този двадесет годишен период. Българският дял от количеството износ на целия ЕС27 от 2.3 % през 2005 г. спада на 0,2 % през 2022 г.
В стойностно изражение, българският износ на вино намалява от 86,5 млн EUR през 2007 г. до скромните 16,8 млн. EUR през 2022 г.
За период 2007-2022 г., износът на ЕС 27 нараства от 14,9 млрд.EUR до 27,8 млрд.EUR или почти двойно.
Този сравнителен анализ на данните за българския износ на вино с тези на балканските страни и целия ЕС27 показва, че основната причина за устойчивия български срив през последните 20 години е в самите нас, а не в световната конюнктура. Вероятно и размера на агро-субсидиите, заради които стачкуват в момента земеделците в България, не са най-важните причини за това състояние на българското производство и износ на вино, защото дори страни извън ЕС, като С.Македония и Сърбия, не само запазват своите пазарни позиции, но и непрекъснато ги разширяват. България очевидно се нуждае от незабавни и радикални политически, икономически и секторни промени. За да ни има и занапред…
Автор: Борислав Георгиев, експерт по външна търговия