Общата нагласа за средна цена на прозорец, се равнява на приблизително 680 лв., много потребители са склонни да заплатят малко повече – 736 лв. средна цена, за немска дограма

Водещият производител на прозоречни решения REHAU България и агенцията за маркетингови анализи „Прагматика“, организираха специализирано изследване на потребителските тенденции при избор и покупка на дограма в страната.
Резултатите показват, че масово у нас периодът на експлоатация на дограми е повече от 10 години. Малко над 50% от участниците в проучването са потвърдили, че най-честият повод за подмяна на дограмата е амортизацията на предходната, докато 26% посочват закупуването на ново жилище като друга причина за смяна на прозорците. Желанието за закупуване на дограма с по-добри характеристики от старата, както и частичен ремонт на жилището, се нареждат като следващи фактори за смяна.
За българския потребител е важно дограмата да осигурява топлина и изолация от външната среда за дълъг хоризонт от време, както и да има изгодна покупна цена. Затова основният мотив при избор на дограма са нейните топлоизолационни качества (подобряване на вътрешна температура на жилището). Шумоизолационните качества се нареждат веднага след това, следвани от характеристики на дограмата като предпазване от конденз/влага, защита от взлом, сертификат за качество и добър дизайн. По-взискателните клиенти държат на допълнителни параметри за здравина и качество на отделните компоненти на дограмата – сглобки, профили, стъкла, заключващи механизми, панти и т.н.
Проучването разкрива, че в около 50% от случаите, потребителите взимат решението за избор заедно с друг член на домакинството. Макар, че мъжете са по-добре запознати с техническите характеристики, жените участват също активно в крайното решение. 42% от целевата група споделя, че обмислянето на покупката на дограма отнема между 1 и 2 седмици. Процентът нараства до 61%, ако добавим и лицата, на които им е нужно месец време за това. Обикновено, родните потребители сравняват и избират между поне 2-3 оферти на фирми, както и разчитат на промоционални механизми – безплатен монтаж, отстъпка в цената, подарък тип „комарник“.
По отношение на произход, най-силно застъпени в домакинствата у нас са българските и немските дограми – немският произход се възприема позитивно като стандарт за качество и надеждност, добър дизайн и топлоизолация, докато при българските дограми се наблюдава на първо място усещането за изгода при покупка на по-ниска цена. В много редки случаи се наблюдават потребители, които използват дограма с друг чужд произход. За над 70% от потребителите дограмата в новото жилище трябва да е PVC.
Критерият ,,изгодност” има силно влияние върху избора на дограма. Изследването показва, че към декември месец 2021 г., общата нагласа за средна цена на прозорец, се равнява на приблизително 680 лв., като много потребители са склонни да заплатят малко повече – 736 лв. средна цена, за немска дограма. Факторът „изгодност“ е еквивалент на „добрата стойност за парите“ (разход за отопление, здравина и издръжливост) за компанията-организатор на проучването – REHAU.
Основните канали за информирано решение при смяна на дограма са приятели и близки (51% от хората се допитват до тях), сайт на фирмата-производител (39% от участвалите в проучването правят това); посещение в специализиран магазин за дограма (27%); сайтове на официални представители на профилни системи и специализирани форуми за дограма (за 22%-23% от участниците в изследването).
NBP.bg