База със 15 400 кв. м площ с перфектни условия за съхранение на пресни БГ продукти вдигат в ДЗУ
Както гарантираме качеството на месата и млечните продукти, така ще гарантираме и качеството на нашенските зеленчуци и плодове, казва пред 15-ата годишнина на дружеството управителят Георги ГЕОРГИЕВ
– Г-н Георгиев, какво се случва на пазара с месни изделия преди Великденските празници?
– В очакване сме на скок в цените на свинското месо, както и на пилешкото. С включването на Полша в забраната за износ заради чума по свинете, европейските държави станаха общо 18. Китай отвори квоти за внос на свинско месо, а когато той се намеси, нещата са непредвидими. През април Испания започва да плаща на кг съхранено свинско месо, но ние не можем да се запасим с наличности, с които да диктуваме пазара. Скочи ли свинското месо навън, у нас ще се получи недостиг, ще скочи и българското.
Свинският врат се очаква да се повиши с над 1 лв. за кг, на едро
франко кланица в Европа, до крайният клиент вероятно с 1.50 лв. До две седмици. Цените вече тръгнаха нагоре.
– Повишението на цените трайна тенденция ли е или временно явление?
– Свинското е борсова стока в Европа. Българският пазар е като скачен съд с европейския, защото количествата, които произвеждаме, са недостатъчни за нашата консумация. Цените както се качват, така и падат, графиката назад във времето го показва. Преди 3 години имаше страхотен срив надолу, който и мен лично бе притеснил. Не е страшно повишението, въпросът е да е в баланс, хармония с всичко останало. Неприятно е, понеже с покачването или спада на цените се получава объркване на пазара. България не е фактор на този пазар, каквото се случи навън, ни разтърсва.
– А как стои въпросът с агнешкото?
– При агнешкото засега няма отклонения. Великден тази година е в края на април
агнешкото на трапезата ни ще е предимно българско, имаме хубави животни

Георги Георгиев (в средата) с топ готвачите на „Брадърс комерс“ Светозар Георгиев (в бяло), Тодор Тодоров, Димитър Чолаков и Димитър Паскалев
Ние в „Брадърс комерс“ работим с агнешко целогодишно, не само за Великден и Гергьовден, със сериозни темпове, предлагаме не само цели агнета, но и разфасовки, включително в търговията на едро и дребно. Животните ни са качествени – имаме договори с ферми, където те се гледат добре.
– Новите Ви инвестиции? Какво се случва с Търговския център и училището в корпуса на ДЗУ?
– Постоянно правим инвестиции. Пред откриване сме на модерен супермаркет с редица нововъведения – пети магазин на „Брадърс“, в Смолян. За пръв път там ще тестваме някои новости. С наша помощ създадохме Клуб на готвачите в Смолян, подготвяме отбор, които да се състезава за Кулинарната купа на готвачите. Миналата седмица бяхме спонсори на инициатива – деца в неравностойно положение готвиха заедно с готвачи, беше весело. Готови сме навсякъде да провеждаме добри инициативи, но не и да се натрапваме. Целта ни е безкористна.
Тази седмица получихме строително разрешение за Търговския център. Той е дългосрочна инвестиция, част от 5-годишен план за развитие.
Разполага с 45 000 куб. м хладилни мощности
РЗП – 17 000 кв. м, има хладилни помещения и за плодове и зеленчуци. Стара Загора е в центъра на България, искаме да направим нещо, което го няма в страната – заедно с учени и най-добрите експерти да видим кои видове и сортове са благоприятни за Стара Загора, Хасково, Димитровград и Пловдив, съответно ще седнем на договаряне със земеделските производители с какво да ги финансираме. Идеята е да предлагаме на българите най-хубавия български зеленчук. При нас ще има специални камери за максимално запазване на качеството, перфектни условия за съхранение, каквито досега в България няма. Вместо да внасяме от Гърция и Турция онова, което те не могат да изнесат другаде
в България да се продава произведеното тук
което е класи над тяхното. Както гарантираме за месата и за млечните продукти, ще гарантираме и тяхното качество.
Предвидили сме, освен площи за складиране, и училище – Академия за готвачи, с цел да подпомагаме бизнеса, с който работим. В нея ще има и ресторант, презентационна кухня. Освен да даваме суровини на партньорите си, искаме те да правят най-доброто с тях. Това става с консултация с най-добрите топ готвачи. В момента имаме петима, един от тях – Светозар Георгиев, е състезател на международно ниво. Тази година ще има участия в Монголия и Корея на кулинарни състезания, досега само златни и сребърни отличия ни е носил. Той е също така лектор в Академията на готвачите, има 3 звезди Мишлен, опит в 5-звездни хотели и кораби, владее интересни кухни.
Инвестицията в Търговския център е около 12 млн. лв. Всеки от 9-те топ специалисти, които работеха по неговия проект, заявиха, че досега не са правили подобен обект. Бяхме много капризни. Участваха професори и доценти от Университета по хранителни технологии в Пловдив, имена в бранша, година и половина беше само проектирането. Обектът ще обслужва не само област Стара Загора, а цялата страна. Ще има и полза за легловата база в Стара Загора, понеже идеята е Академията да стане международна.
– Тази година „Брадърс комерс“ отбелязва 15-та си годишнината. Каква е равносметката?
– Започнахме през 2004 г. с трима души – брат ми Теньо, негов приятел – Антон Енчев, и нашия баща Митко Георгиев, с много желание. Стъпка по стъпка, през 2010 г. имахме два склада и един магазин в Стара Загора. Сега
имаме многократен ръст
на оборотите, складове в Пловдив, Смолян, София, 4 търговски обекта в Стара Загора, голям търговски магазин и в Смолян, готвачи, консултанти – едни от добрите. Наши партньори (така наричаме нашия персонал, защото работим рамо до рамо с тях) са най-добрите в бранша. Мога само да им кажа – благодаря! И друго – продължаваме да сме заедно с много от партньорите, с които сме работили. Затова и арх. Стоян Влайков е отново наш проектант, а „Лесо инвест“ – отново наш строител. Сигурни сме, че отново ще получим най-доброто.
Развиваме се. От малък бизнес станахме среден, имаме амбицията да станем едър бизнес. Разполагаме с качествени служители. Пари, сгради, коли се купуват, банките дават кредити. Ние имаме добри служители. Аз съм капризен и към тях както към себе си, но мога да заявя, че сме със здрави основи.
– Най-големите трудности, предизвикателства?
– Винаги сме избирали правилния начин, не най-лесния. Първи вкарахме пилешко охладено, при условие, че се ядяха само шприцвани меса, и много други иновации. Удовлетворени сме. Като имаме проблем, сядаме и намираме решение. Нямаме големи трудности, защото при нас се работи съгласно законодателството. Внедрили сме програма НАССП, сертифицирани сме по ISO – реално, не на документи. Д-р Стойкова е при нас от няколко години, повишаването на качеството се дължи и на нея. Тя е консултант и на частния бизнес – нашите партньори получават от нас и тази услуга. Помагаме, без да се натрапваме, цялостно, и с готвачи, с техника, избор на менюта.
Днес
при нас работят над 260 човека. С новия център ще надхвърлят 500
Там ще има и кетъринг кухня, която може да приготвя от професионалисти храна както в „Хепи“, всеки ще може да получава заготовки. Проектът е много интересен.
Като старозагорци искаме да сме на все по-високо ниво.
– Има ли шанс Стара Загора да стане точка от кулинарния туризъм?
– Да, стъпка по стъпка. Кулинарният туризъм е един от най-скъпоплатените в Европа. В Академията имаме добри лектори и бихме могли да организираме международен турнир, да ни видят. Сега италианци, французи идват да се обучават в България, защото не е така скъпо като при тях, а лекторите ни са равностойни.
Кулинарната академия е стъпка Стара Загора да стане точка от кулинарния туризъм.
– С брат Ви сте успешен бизнес тандем и модел. Най-важното в него?
– Да си в мир със себе си, да умееш да се поставяш на мястото и на човека отсреща.
Не дърпаме чергата към нас
Хората, с които работим, го знаят. Трудно казваме да, но като го кажем – държим на думата си. Чувстваме се комфортно, имаме хубави и здрави семейства. Възпитаваме и децата си да помагат, те влизат в бизнеса от най-ниското стъпало – продавач, подреждане, хигиена в обектите. Моята дъщеря е студентка по икономика, мина през всички нива, сега я обучаваме за дейността ни в София. Съпругите ни също работят. Моята е търговски директор, а на брат ми отговаря за търговията на дребно. Успехът е това – да виждаш усмихнати хора около себе си. Парите не са най-важното. Искаме всички, с които работим, да са добре, не само ние.
– Ще празнувате ли 15-ата си годишнина?
– Обичаме да се веселим. Смятам, че който може да се весели, може и да работи. Колективът е важен, задължително ще има празник!
NBP.bg, Дима ТОНЕВА