
54% от представителите на бизнеса в България са положително настроени за бизнес средата и очакват още по-добри условия през следващата 2024 г. Те очакват да има подобрение в инфлацията и инфлационните проценти, както и в производствената и търговска среда. Вярват, че към по-добро ще върви и процесът на приемане на европейско законодателство, което реално трябва да ни приобщи към най-добрите търговски и производствени практики в Европа. Това сочат данните от „Европейско икономическо проучване (EES2024) – очакванията на бизнеса в България и Европа за 2024 г.“. Те бяха представени през миналата седмица от председателя на Управителния съвет на Българската търговско-промишлена палата Цветан Симеонов и Боряна Абаджиева, главен експерт, „Икономически анализи и политика“ в БТПП. В проучването са анкетирани 995 български фирми, като основните теми във въпросника са свързани с очакванията на бизнеса за 2024 г. за българските продажби, за експорта, заетостта и очакваните инвестиции.
Според проучването, трите основни предизвикателства за бизнеса не само в България, но и в Европа, са свързани със заетостта в посока липса на кадри и техните умения; с постоянно повишаващите се разходи за труд; с въпроса за енергийните ресурси. Българските предприемачи отчитат като основен проблем липсата на квалифицирана работна ръка. Те споделят, че им се налага сами да обучават персонала си. Фирмите се опитват да прилагат автоматизация на процесите и вече се насочват към вкарване на изкуствения интелект в работния процес.
Основните послания, които българския бизнес отправя към политиците, са свързани с това те да обърнат внимание на регулаторните режими, които спъват дейността на фирмите.
Данните показват още, че по оптимизъм за бизнес средата България се нарежда на седмо място, но Румъния е сред най-позитивните в това отношение.
За вътрешните продажби има оптимистични и песимистични прогнози на фирмите. Черна гора, Португалия и Турция са в челните три места по вътрешни продажби, а Австрия, Словения и Франция се нареждат на по-ниските места за ролята на вътрешните продажби в икономиката на съответните страни.
При приходите от износ за Европа най-позитивни са очакванията на Турция, Португалия и Малта. България се нарежда на седма позиция, а най-негативни за износ за останалите държави са очакванията на Австрия, Германия и Словения. Българският бизнес разчита предимно на продажби на вътрешния пазар, едва 9% очакват износът им да нарасне.
Данните показват също, че 40% от анкетираните български компании очакват ръст на инвестициите през следващата година.
NBP.bg