Община Стара Загора предприе поредна мярка, свързана с безопасността на движение в градска среда, насочена към превенция на инцидентите с индивидуални електрически превозни средства. Чрез нея временно ще бъдат отнемани тротинетки, когато е констатирано нарушение в използването им до издаване на наказателно постановление и заплащане на глобата. Мярката е в съответствие с член 41 от Закона за административните нарушения и наказания. А текстът му гласи, че при констатиране на административни нарушения актосъставителят може да изземва и задържа веществените доказателства, свързани с установяване на нарушението.
Новата мярка е резултат от зачестилите инциденти в града с индивидуалните електрически превозни средства. Тя ще бъде допълнена и с предстоящите промени в Наредбата за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора. Те също са провокирани точно от зачестилите произшествия с тротинетки. В началото на август стана ясно още, че меморандумът, който Община Стара Загора подписа преди 4 години с фирма, предоставяща тротинетки за споделено ползване, ще бъде прекратен.
Справка сочи, че в първата юлска седмица са установени шест нарушения на Наредбата за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора. Всички те са свързани с управлението на индивидуални електрически превозни средства на непозволени места: в парк „Пети октомври“, по тротоарите на ул. „Ген. Гурко“ и на улицата, а четирима от нарушителите са непълнолетни: трима на 17 г. и един на 16 г. Сред нарушителите с тротинетки има и 32-годишен мъж, на който е съставен акт за установяване на административно нарушение, а следващата стъпка е издаване на наказателно постановление – глоба.
През последните дни стана ясно, че не само в Стара Загора са предприети по-кардинални мерки. В Кюстендил вече налагат глоби за опасно управление на електрически тротинетки. Има и наказани, като от началото на юни до 12 август са санкционирани 20 нарушители. От 1 август 2023 г. бе забранено движението на тротинетки в парковете и пешеходните зони в София, като бе въведено ограничение от 5 км/ч. Парковете, градските и пешеходни пространства в столицата също са забранена зона за тротинетки.
Данните на МВР пък показват, че от 1 януари до 31 юли в цялата страна са станали 323 пътнотранспортни произшествия с участието на тротинетки. 185 от тях тежки. Има и петима загинали.
Крути мерки по отношение на тротинетките бяха приети и в големи европейски градове – виж подробности по-долу.
По повод на зачестилите инциденти с тротинетки и мерките на Община Стара Загора, свързани с осигуряване на безопасна градска среда, NBP.bg проведе анкета сред граждани. Ето какво споделиха те пред нашия репортер Йоана ПОПОВА.
Кристиан Конов, на 17 г., ученик в Професионална гимназия по облекло и хранене „Райна Княгиня“: Когато си малък и караш тротинетка несъобразено с правилата, след години ще караш така и колата си
Подкрепям решението на Община Стара Загора. Чрез рестрикциите се осъществява контрол, който ще осигури по-голяма безопасност. Впечатление прави, че тротинетките са на достъпна цена, но няма никакъв контрол кой може да закупи такава. Лошото е, че когато си малък и караш тротинетка несъобразено с правилата, след години ще караш и колата си по същия начин. Според мен, за да караш такава тротинетка, трябва да имаш 18 години. Много е важно да се кара внимателно и съобразително. Често ми се случва да се оглеждам за тротинетки, когато пресичам. Хората трябва да се замислят, че са на две гуми и тротинетката много лесно може да се обърне, не е толкова безопасно.
Павел Палазов, на 24 г., главен консултант в Costumer service: Подкрепям мерките, които Община Стара Загора предприема, всеки ден виждам деца и непълнолетни да карат бързо
Моето лично мнение по отношение на тротинетките и хората, които ги използват, е, че те задължително трябва да спазват ограниченията и законите по пътищата. Безопасността на човек е изключително важна и в такива ситуации хората трябва да са нащрек, както за собствения си живот, така и за живота на останалите. Всеки ден виждам как деца и непълнолетни използват тротинетки и се движат доста бързо, което увеличава шанса да се окажат в опасност и да застрашат живота си или този на някой около тях. Подкрепям мерките, които Община Стара Загора предприема, както и санкционирането на хората, които не спазват наредбата за обществения ред на града ни. Надявам се, че родителите също ще бъдат активни, ще говорят за възможните опасности с техните деца, защото смятам, че най-важна е превенцията.
Ивалена Колева, на 22 г., графичен дизайнер и студент в Тракийския университет: Ефективността на взетите мерки ще зависи от баланса между строгите правила и възможността за информираност и обучение
Тези мерки на Община Стара Загора показват стремеж към по-строг контрол и ясно регламентиране на използването на тротинетките в града ни. Според мен, ограниченията имат потенциал да допринесат за по-безопасна и организирана градска среда, но ще бъде важно как ще бъдат прилагани на практика и каква ще бъде реакцията на обществото и ползвателите на тротинетките. Ефективността на взетите мерки ще зависи от баланса между строгите правила и възможността за адекватна информираност и обучение на ползвателите.
Борислав Иванов, на 48 г., учител: Трябва да се извършва наистина ефективен контрол и да се налагат глоби
Съгласен съм, че трябва да има сериозен контрол на каращите тротинетки. Но не смятам, че е правилно да бъдат отнемани, дори и временно. По-добре е да се направи добра разяснителна кампания – къде пешеходци и каращи могат да се движат, и къде – не. Трябва да се извършва наистина ефективен контрол и да се налагат глоби. Необходимо е и да се подобри и разшири инфраструктурата. Това ще доведе до по-добри условия и ще повиши пътната безопасност.
Даниела Стойнова, на 54 г., машинен инженер: Тротинетките и техните ползватели трябва да са така обозначени, че да се виждат лесно отдалеч
Подкрепям взетите решения. Със сигурност, за да се карат електрически тротинетки, според мен, трябва да се имат навършени 16 години. Задължително трябва да се носи каска и светлоотразителен елек. Повечето тротинетки, които са частна собственост, са черни, а ползвателите им често са облечени в черно. Така този движещ се обект трудно се забелязва дори през деня. Те трябва да бъдат обозначени, така че лесно да се виждат отдалеч, за да могат другите участници в движението да ги забележат и да се съобразят с присъствието и движение им по трасето.
Тотка Петкова, на 57 г., продавач консултант: Тротинетките трябва напълно да се забранят
Според мен, тротинетките трябва напълно да се забранят. Кара се неразумно и причиняват изключително много произшествия. Опасно е за всички и най-вече за малките деца.
Кунчо Огнянов, на 62 г., монтажник: И родителите имат вина, защото возят малки деца на тротинетките, какъв пример даваме?
Лично аз съм против тротинетките, защото са много опасни. Наскоро имах случай, в който една тротинетка щеше да ме блъсне на пешеходна пътека. Според мен, трябва да се забранят или да се карат на определени за това места. До голяма степен смятам, че и родителите имат вина, защото возят малките си деца на тротинетките. Трябва да се замислим какъв пример даваме на децата си.
Станко Костов, 55 г., конструктор: Подкрепям мерките, не са прекалено строги, против тротинетките съм, но естествено има и добросъвестни ползватели
Подкрепям новите мерки и не смятам, че са прекалено строги. Против тротинетките съм. Често се случва, дори, когато изляза от входа на жилищната ми сграда, някой с тротинетка да премине с висока скорост точно пред вратата. Винаги трябва да се оглеждаш, независимо, че е пешеходна зона. Забелязвам и захвърлени по тротоарите тротинетки, от които хората не могат да преминават спокойно. Минават майки с колички, но понякога пътят е запушен и те трябва да оставят количките, за да изместят тротинетката и тогава да продължат. Естествено има и добросъвестни ползватели, които ги използват по предназначение и спазват правилата.
И репортерската анкета, и отзвукът в обществото показват, че инициативите на Община Стара Загора, насочени към превенция и нови мерки за управление на тротинетки извън правилата, срещат подкрепа. Към нея се присъединява и „Национална бизнес поща“. Припомняме, че медията ни води активна кампания за безопасността на движението.
Категорични сме, че кампанията на Община Стара Загора е отговорна и полезна. И още повече – „подава топката” на родителите и обществото. Всички ние трябва да насочим фокуса си към възпитанието на подрастващите, да заострим вниманието си още повече и да пазим децата на пътя, но най-вече да правим всичко това с личния си пример – като пешеходци, шофьори, вкл. и когато управляваме индивидуални електрически превозни средства, каквито са тротинетките.
Разбира се, това не е война срещу тротинетките. Никой не оспорва, че те предоставят още една възможност за екологичен транспорт, при това доста популярен сред туристите в Европа. Тротинетките трябва да се приемат и като част от градската мобилност на бъдещето. А и производството им е индустрия със сериозни печалби. По данни на статистическия сайт Statista приходите само на европейския пазар за споделяне на ел. скутери се очаква да надхвърлят 1 млрд. евро през 2027 г. Прогнозата е, че дотогава броят на потребителите ще доближи 59 млн. души, по данни на СБА. Тротинетките са част от бъдещето, затова е още по-необходимо точно днес да има превантивни кампании сред децата и учениците, родителски пример, ясен регламент, точни санкции и стриктен контрол.
Екип на NBP.bg: Йоана ПОПОВА и Р. РАШЕВА
Още информация
У нас тротинетка трябва да се кара по велосипедната инфраструктура, а където такава не съществува, движението да се осъществява най-вдясно на пътното платно, но само където максималната разрешена скорост е 50 км/ч. Самата разрешената скорост за тротинетките е до 25 км/ч. Минималната възраст е 14 години като използването на каска е задължително до 18-годишна възраст. Само едно лице може да се придвижва с едно устройство, така също и без товар. Движението по тротоарите е забранено, а в тъмната част от денонощието трябва да имат светлоотразителни елементи и да са с включени светлини.
Какви са решенията в други европейски градове
Миналото лято Париж забрани услугите за споделено използване на електрически скутери. Сериозен импулс за забраната дойде след пътен инцидент, при който млада жена бе блъсната и убита от човек, управляващ електрически скутер. Властите в няколко европейски страни също предприеха забрани за наемането на електрически скутери дори още преди Париж да приеме това решение. Забраните са различни, в някои случаи важат само за определени часове на денонощието. Например, през 2021 г. в Осло забраняват наемането на електрически скутери през нощта. Малко по-късно през същата година в Хелзинки заимстват идеята и забраняват наемането на скутери след полунощ през почивните дни. Налагат ограничение и на скоростта, отново заради поредица от инциденти, причинени в повечето случаи от ползватели, които са употребили алкохол. В Дания и Испания пък въвеждат задължително използване на каски при каране на електрически скутер. В Испания има и минимални технически стандарти, които трябва да се покриват. В Рим предприеха мерки за ограничаване на електрическите скутери, включително ограничаване на използването им от възрастни, които трябва да предоставят официални документи за самоличност и допълнително ограничаване на скоростта, с която могат да се движат. Ограничението на скоростта за електронните скутери в италианската столица е 20 км/ч по пътищата и 6 км/ч в пешеходните зони без автомобили и т.н.