Изпуснал сте дистанционното управление за автомобилната аларма или централното заключване и то е спряло да действа? Не се паникьосвайте. Твърде е възможно само батерията му да се е поразместила. Леко го почукайте и то ще продължи да ви служи, обяснява експертът Станчо Генов от Стара Загора. В случай обаче, че не се получи желаният резултат, е възможно причината да е прекъсване на връзка между някой електронен елемент и платката. Има вариант дори елементът да се е откъснал от нея. Тогава не очаквайте дистанционно отново да проработи.
Ще е добре в подобен момент да си спомните къде е бутонът за аварийно изключване на алармата (повечето коли имат подобна джаджа и тя е добре прикрита някъде из автомобила). Посредством контактния ключ, скрития бутон и използвайки алгоритъм от последователни действия, ще я изключите.
Ако нямате контактен ключ или в паниката не си спомните за прословутия бутон, е най-добре да използвате резервното дистанционно. В случай, че не притежавате, или сте в невъзможност да го ползвате, потърсете специализирана фирма, която да изключи захранването на охранителната система и да възстанови запалването.
Много често се случва жените да пуснат в пералнята панталона на съпруга, в чийто джоб кротко почива дистанционното, разказва Генов. Обикновено изпраното дистанционно тотално отказва да работи. Електрохимичната корозия от водата в пералнята бързо разяжда връзките между елементите и платката. Има случаи и след изпиране джаджата да продължи да работи, но „проблемно“ – батерията й бързо пада или пък диодчето започва постоянно да свети – паразитните електрически вериги не могат да бъдат спрени.
Ако устройството е било жертва не на изпиране, а само на намокряне, или пък е паднало случайно в локва, веднага го вдигнете и му окажете „бърза помощ“. Възможно е да бъде спасено. Начинът е да се почисти със спирт или контактен спрей. Добре действа и бързото изсушаване със сушоар.
Мъжете обикновено държат дистанционното за колата в джоба си, където влагата от потта при честия допир е предпоставка за поява на лоши връзки между батерията и притискащите пружинки в устройството. При жените-шофьори пък се наблюдава друг феномен – маникюрът им подпъхва бутоните под пластмасата, при което се получава постоянно подаване на сигнал към алармата. Има и модели дистанционни, които са с гумичка, покриваща бутончетата. С времето тя се захабява, става неизползваема, повреждат се бутончетата и дистанционното става за смяна.
Фабричните оригинални дистанционни за коли най-често освен платка за управление, имат и чип на имобилайзера. Това е миниатюрен елемент, който с правилните си геометрични форми наподобява графит от молив. Внимавайте, когато сменяте изтощената му батерия. При отваряне често се случва мъничкият микрочип да падне незабелязано. Без него автомобилът няма да запали. Дано в такъв момент разполагате с резервно. Разбира се, експерти в специализираните серзвизи ще ви окажат помощ, но цената на услугата е висока.
Модерни напоследък са т. нар. интерфейсни аларми, които са без дистанционно управление. Това е допълнителна аларма, монтирана по лично желание на собственика на автомобила. Колата има фабрично централно заключване с дистанционно управление (най-често част от ръкохватката на контактия ключ), прави се подвързването към т.нар. комуникационна шина на автомобила.
Набавянето на резервно дистанционно не търпи аматьорска намеса. То не може да се програмира извън специализиран сервиз. На пазара новите устройства тайванско или китайско производство държат цени от 20 до 50 лв., европейските са по-скъпи – около стотачка. А оригиналните – много скъпо удоволствие – от 200 лв. нагоре.
Съветът на Станчо Генов е да пазите резервния си ключ и резервното дистанционно за автоалармата. Не го дръжте в колата, нека да е вкъщи или у друг, доверен човек, казва той.
Дима ТОНЕВА, НБП