Прототипът готов през 2014 г., обещават самолетостроителите от Стара Загора
Проектът за изграждане на атрактивния български аеробатичен самолет “Алдо 50” напредва. За съжаление, не толкова бързо, колкото ни се иска. Няма да успеем в рамките на 12 месеца, но догодина, през 2014 г., ще е напълно готов. Инвестицията е 150 000 щатски долара. Това сподели за НБП инвеститорът, бизнесменът от Стара Загора Младен Стоянов. Както НБП писа първи през м. г. заедно с авиоинженера Александър Мариносян той е инициатор на изграждането на прототип на аеробатичен самолет – лек, за извършване на висш пилотаж. По света има много малко самолети за аеробатика и те са изключително скъпи. Целта е българските самолетостроители да заемат ниша, която ценово е много по-ниска от тази на популярната “Екстра” (“Екстра 300 L” е на цена 360 000 евро с ДДС), т.е. колкото на обикновените самолети за прелет. Сертифицираните любителски самолети за прелет по света се търгуват за около 100 000-120 000 евро, а аеробатичните – три пъти по-скъпо.
Производството на нашенския аеробатичен самолет се извършва в база на “Бултех 2000”, на която Стоянов е управител, край Калояновец. Идеята на начинанието е при добри резултати на самолета-прототип край Стара Загора да започне производство и износ на китове (части) за него. “Алдо 50” няма да е сертифициран, закупилите части за него ще трябва да си го досглобяват.
Развиваме се и в сферата на основната си дейност – производство на млекоанализатори, сподели старозагорският бизнесмен. От чуждестранните ни партньорства и дейности очакваме ръст, нещата се развиват нормално. Спечелихме европейски проект на стойност 1.6 млн. лв., по програма “Конкурентоспособност”. Грантът по европейската програма е около 800 000 лв. и е за доставка на различно оборудване – автоматизиран център, множество машини, основно внос от Германия. Фирма “Бултех 2000” вече е подписала договори с по-голямата част от доставчиците.
Наскоро старозагорци са промотирали и най-новия си млекоанализатор, очакват с него да пожънат сериозни успехи, особено на индийския пазар. В България нямаме намерение да разширяваме инвестициите си, мнението ни е, че държавата се държи некоректно и че няма сигурност на инвестициите, казва Стоянов. Очакваме да видим с какъв резултат ще приключат нашите жалби относно ВЕИ. Надяваме се да настъпи справедливост по отношение на дискриминационните цени за ползване на ЕVN, съдът да отсъди справедливо и ги премахне, с което да се върне и вярата в бизнеса, че е защитен от своеволия.
Колкото до идеята за изграждане на карго летище в Стара Загора, Младен Стоянов смята, че е чудесна и би се отразила положително на целия град във всяко отношение.
НБП, Дима ТОНЕВА