Разработеният от старозагорски инженер електрически велосипед-скутер е компактен и като полуасансьор – помага за изкачване на етажни стълби
Инженер Дико Диков от Стара Загора разработи електрически велосипед-скутер с редица атрактивни екстри. Возилото придвижва собственика на 100 км разстояние на цена само от 18 стотинки, компактно е и може дори да се ползва като асансьор – помага при изкачване на стълби. Известният изобретател, автор на редица патентовани изделия, през последните години бе отдаден на темата „велосипед“. Има създадени няколко модела с различен от стандартния тип задвижване, включително такива, при които не се въртят педали (за някои модели НБП писа още преди 15 години, б.а.). Предвид интереса към електрическото задвижване обаче, е на нов етап – електрически велосипеди. В лицето на фирмата, в която работя – „Бултех 2000“, намерих много добър партньор, разказа инж. Диков. С управителя й Младен Стоянов се познаваме отдавна, преди време се обади за един проблем и от година и нещо работя при него. Той ми помага в разработката на електрическите велосипеди, имаме нови виждания. Диков обяснява, че в интернет могат да се видят множество електрически велосипеди. Твърдя, че
ние имаме различни, насочени в ежедневна услуга на всеки
Еди Диков
който иска да върши работа в града с бърз, удобен и лек транспорт, казва той. Изобретателят разяснява, че по отношение на електрическите возила има законови изисквания, например регистрация, както и праг, до който те не се изискват – когато возилото се ползва като велосипед. Ние имаме разработка и на няколко модела, за които се изисква регистрация в КАТ, ГО, документи за управление и т.н., както е при мотоциклетите, споделя инж. Диков. Но на пазара започваме да показваме по-масовите, защото са най-елементарни, най-лесни. Един-два електрически велосипеда вече се разхождат из Стара Загора, обикновено синът на Диков – Еди, ги кара. Те са в максимално допустимите граници по европейските изисквания. Това возило може да се паркира до чехлите в коридора на апартамента. Шнурът си е в него, вдигаш седалката и го включваш в контакта, а на сутринта го вадиш и разполагаш с пробег между 40 и 60 км. Т.е.,
без да полагаш усилия, можеш да се транспортираш на 100 км срещу малко под 18 ст.
Малкото електромоторче не изисква регистрация, няма и разходи. Това е електрически велосипед, но без педали. Води се моторетка. Идеята я имах отдавна, споделя старозагорецът. В законите има интересна клауза – ако електромоторът е с еди каква мощност и има педали, се води велосипед. Ако няма педали, се води моторетка. В законодателството за електромоторите тепърва предстоят промени, защото настоящите не са адекватни на масовото им навлизане. Те са измислени, когато на велосипедите са започнали да слагат малки двигатели с вътрешно горене, с цел като ходиш по междуградски пътища или по шосета да ползваш бензиновия мотор. Но като влезеш в пешеходни зони, алеи, край търговски обекти и други, да изключваш мотора и да въртиш педалите. От екологически съображения. Изискването в закона е влязло с цел да не замърсяваш. При електрическите мотори този проблем го няма. Те не замърсяват, така че педалите в случая не са абсолютно необходими, а пожелателни. Една от моите нови концепции е на теглото и на цената на педалите да вкарам допълнителни батерии, с които да увелича пробега на електрическия скутер. Той става малко по-тежък от стандартното колело, но му се сгъват кормилото и стъпенките за краката.
може да го вкараш в автобуса, в метрото, удобно ти е в коридора вкъщи
да го оставиш. Като осигурявам за стойността на едно съвременно колело – около 1000 лв., минимум 60 км гарантиран пробег. Всеки пита – какво правиш като му свърши батерията? Първо, има звукова и визуална индикация, че батерията свършва. Контакти за зареждане има навсякъде, но има и осигурени от 3 до 8 км пробег в зависимост от батерията, когато е толкова бавен човек, че нацяло му е свършила батерията. Пие едно кафе и се прибира в рамките на до 8 км разстояние. Важна подробност е и теглото на возилото – 14-15 кг. За съпоставка – един средно скъп велосипед тежи в границите 13-14 кг, т.е., може лесно да бъде пренесен до стълбите, а по тях – да те тегли. В момента Диков има прототипи, които са още по-удобни за придвижване в града, с малки, 20-цолови гуми, и още по-лесни за съхранение, нещо като моторни чехли. Трябва да отидеш набързо някъде – вместо да палиш колата за 2-3 км, до магазина, да влизаш в задръствания и замърсяваш, вадиш возилото от коридора, отиваш и се прибираш.
Струва ти 5-6 ст.
Диков и колегите му от „Бултех 2000“ предвиждат изделия в продуктова гама на цена под и над 1000 лв., в зависимост от екстрите. Горната граница може да бъде много широка, да се внедрят всякакви електронни устройства, като например управление чрез телефона и т.н. С тока можеш да направиш всичко, удобна енергия е, казва инженерът. В случая основното предназначение е да придвижва човека. Той обяснява още, че електрическата сгъваема моторетка няма поддръжка. Може да й се спука гума, да се изтърка спирачката – след 5000 км примерно, но за колко лева ще си ги изминал?! Няма разходи за поддръжка. Скоростта на електрическото возило е ограничена на 25 км в час, както е по законовите изисквания. Апропо, има и режим 6 км в час. Отиваш на стълбището в кооперацията, където живееш, сгъваш кормилото и стъпенките да не ти пречат, натискаш 6 км в час и то
започва да те качва по стълбите
като ти се държиш за него. Качваш се до който етаж искаш! Много лесно и удобно за хора, които ги болят краката например – помага да се качваш по стълбите, където няма асансьор. То е полуасансьор, тегли те нагоре като здраво куче, за което се държиш и те качва. В България масово производство на електроскутери няма. Ние също не сме така близо до масово производство, базата ни засега е малка, но ще пуснем на пазара, за да видим как ще бъде прието изделието ни, казва Диков. Работим и в посока да отпадне притеснението от капацитета на батерията. Интерес има – от ентусиазирани хора, които са ги видели, но ще мислим за масово производство, когато повече хора ги ползват. Може да ползваме европейски програми за екология и алтернативен транспорт. Диков не пропуска да подчертае партньорството си с престижната „Бултех 2000“. Доброто желание го има, възможностите са много добри, работим, казва той. Младен Стоянов кара колелото и казва – прави го! НБП, Дима ТОНЕВА
По какъв начин можен да си го закупим искам такъв.
Коментарите са спрени.
Честито ! Но все пак ,както са казали по-мъдрите от нас , да оставим н ...
смешни сте бе хора стига си измисляйте не стига че не наемате хора дор ...
Браво на Радост, Браво на ръководството на Шесто основно училище „Св. ...
В село Рупките, общ. Чирпан от 5 месеца има режим на водата. Досега по ...
По какъв начин можен да си го закупим искам такъв. ...
© 2013-2015 NBP.bg. Реализация Медиа Системи ЕООД